Masa jachtu c.d. czyli kłopoty z bogactwem - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Masa jachtu c.d. czyli kłopoty z bogactwem

Opublikowany przez w - ·
W roku 2012 do Portugalii dotarły trzy setki ciagnięte przez samochody osobowe. To był pierwszy sprawdzian
rozsądnego doboru ilości wyposażenia. Trzeba było bardzo uważać na ciężary by nie przekroczyć dmc lekkiej przyczepy oraz samochodu.  Zawrócenie przez służby drogowe byłoby dla żeglarzy tragedią. Na fotografiach z Sagres widać jak lekkie były Mała Mi i Skwarek już gotowe do rejsu. Potem sucho i bezpiecznie żeglowały po wysokich sztormowych falach. Przed startem do pierwszego etapu na Skwarka zostało załadowane ok. 170 kg wody, jedzenia wyposażenia rejsowego (sztormiak, ubrania, wiadra, kotwica, ponton, apteczka, skrzynka bosmańska, mapy, 2xGPS i pozostałe drobiazgi).
Dzisiaj część setek które jadą do Lizbony samochodem ciężarowym jest obciążona ponad miarę. Czy to jest problem? Na razie nie jest. Trzeba na kei Marina de Cascais zrobić remanent i nadmiar sprzętu komuś podarować lub odesłać do domu. Nie można ryzykować życia dla przewiezienia na Karaiby wyposażenia które nie jest niezbędne.
Ciężary jachtów podawane podczas podnoszenia dźwigiem bywają bardzo odległe od rzeczywistości. Jak więc sprawdzić masę jachtu gdy nie mamy możliwości skorzystania z dobrej wagi? Z wystarczającym przybliżeniem (pomijamy różnice w gęstości wody oraz indywidualne drobne różnice między kadłubami) wyznaczymy ciężar jachtu sprawdzając jego zanurzenie.
Na kadłubie zaznaczamy punkty zgodnie z rysunkiem. Na rufie punkt jest 2 cm powyżej dolnej krawędzi pawęży a na dziobie 89 cm w dół od górnej krawędzi dziobnicy. Na spokojnej wodzie przesuwając wyposażenie i załogę trymujemy jacht tak by stał na klw lub równolegle do niej. Jeżeli jacht jest zanurzony do znaków to jego masa wynosi ok. 850 kg. To powinna być granica do której obciążamy jacht. Następny centymetr zanurzenia to dodatkowe 60 kg.


Brak komentarzy

Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego