Globe 5.80 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Globe 5.80

JACHTY ŻAGLOWE do 9 m
DANE TECHNICZNE

długość kadłuba - 5,70 m
szerokość - 2,27 m
zanurzenie - 1,40 m
masa własna jachtu pustego - 700 kg
balast - 225 kg
wyporność do klw - 1060 dm3
grot - 12,5 m2/ 9,9 m2/ 7,2 m2/ 4,4 m2
fok - 7,6 m2/ 4,7 m2
fok sztormowy - 1,6 m2/ 0,9 m2
genaker I - 19,5 m2
genaker II - 25 m2
PODSTAWOWE MATERIAŁY

Tarcica 25 mm sosna lub odpowiednik - 0,3 m3
Tarcica 50  mm dąb - 0,15 m3
Sklejka wodoodporna 8 mm - 11 arkuszy (1,22m x 2,44m)
Sklejka wodoodporna 5-6 mm - 1 arkusz
Sklejka wodoodporna 10 mm - 12 arkuszy
Tkanina szklana - 8 kg
Żywica epoksydowa - 20 kg
Wkręty nierdzewne - ok. 6 kg
mikrobalony
Kil stalowy - 100 kg + odpad
Bulb ołowiany - 125 kg + zgar
Rurki fi 25 na kosze - wg rysunku
Poliwęglan - wg. rysunku
Profile aluminiowe na maszt i bom
Liny stalowe 1x19
Liny miękkie

Koncepcja
Inspiracją do powstania tego jachtu była Setka i regaty Setką przez Atlantyk. Globe 5.80 to nie jest jednak powiększona Setka. Jest to łódka podobna ale o nieco innych proporcjach, zaprojektowana od nowa. Została zaprojektowana do organizowanych przez Dona McIntyre regat przez Atlantyk oraz do regat dookoła świata trasą pasatową z opłynięciem Przylądka Dobrej Nadziei. Możliwość transportu w 20-stopowym kontenerze, dzielność morska, mocna konstrukcja, bezpieczeństwo na pokładzie, pojemne wnętrze, łatwa samodzielna budowa i szybkość. To najważniejsze założenia. Dokładnie w takiej kolejności.
Transport
Wymiary zewnętrzne zostały dobrane tak by po zdjęciu steru, odkręceniu kila i kosza dziobowego, kadłub mieścił się we wnętrzu 20-stopowego kontenera. Kadłub nie wymaga specjalnego łoża. Wsunięcie do kontenera jest bezproblemowe. W kontenerze stoi na mocnym płaskim fragmencie dna. Maszt jest dzielony i też zmieści się w tym samym kontenerze.
Dzielność morska
Jacht zaprojektowano tak by żeglował możliwie sucho. Kształty kadłuba są dobrane tak by fale przechodziły pod jachtem a nie wchodziły na pokład. Ster jest jeden, tak jest właściwie przy tych kształtach kadłuba. Ster nie ma tendencji do wychodzenia z wody w zakresie użytecznych kątów przechyłu. Zachowujemy zdolność skutecznego sterowania w każdych warunkach. Gdy żeglujemy z silnym wiatrem i dużą falą płetwy rufowe minimalizują ryzyko ustawienia jachtu burtą do fali i ryzyko wywrotki. To  bardzo ważne zwłaszcza gdy długo chcemy nieść żagle. Wiele jachtów zostało wywróconych przez sztormowe fale gdy samoster nie zdołał utrzymać ich na kursie i ustawiły się do fali bokiem. Na Globe 5.80 takie ryzyko jest zdecydowanie zminimalizowane.
Konstrukcja
Inaczej projektujemy jacht do żeglowania przybrzeżnego a inaczej taki który ma wielokrotnie przepłynąć ocean i stawić czoła sztormom. Globe 5.80 jest zaprojektowany tak żeby wszystkie jego elementy były mocne i trwałe  aby wyeliminować lub maksymalnie zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii. Kadłub ze sklejki 10 mm oparty jest na wzdłużnikach i zamkniętych ramach wregowych. Pas denny jest wykonany z dwóch warstw sklejki 10 mm. Zewnętrzny laminat epoksydowo-szklany zwiększa wytrzymałość i zapewnia szczelność oraz łatwą konserwację. Epoksydowo - sklejkowy ster zawieszony jest na grubych zawiasach ze stali nierdzewnej. Zawiasy są maksymalnie od siebie odległe co zmniejsza ich obciążenia. Do kadłuba przykręcone są w miejscach wzmocnionych. Kil jest stały, stalowy z ołowianym bulbem. Połączony jest z kadłubem sworzniami poprzez dwudziestomilimetrowe poszycie dna i grube dębowe denniki. Prędzej roztrzaskacie cały jacht o skały niż oderwiecie od niego kil.
Bezpieczeństwo na pokładzie
Największym zagrożeniem dla samotnego żeglarza jest wypadnięcie za burtę. Na pokładzie rozmieszczone są punkty wczepiania uprzęży tak by nie można było wypaść za burtę. Pokład ma małą wypukłość i jest wyposażony w handrelingi na całej długosci. Wysokość relingu dobrana jest dla żeglarza który po pokładzie porusza się na nogach i rękach. Tak jest najbezpieczniej na małej łódce rzucanej przez fale. Na pokładzie żeglarz najwięcej czasu spędza w kokpicie. Kokpit Globe 5.80 jest głęboki. daje poczucie bezpieczeństwa. Szerokość wanny kokpitu pozwala wygodnie zaprzeć się nogą na przechyle. W projekcie kokpitu nie ma elementów przeszkadzajacych w poruszaniu i odpoczynku. Pochyłe ścianki nadbudówki pozwalają wygodnie czuwać w kokpicie w pozycji półleżącej. Kokpit jest wygodny ponieważ komfort pozwala być mniej zmęczonym a więc żeglować bezpieczniej i z większą przyjemnością. Oparcia pleców sa wysokie i wykończone zaokrągloną listwą handrelingu. Wszędzie mamy pod ręką uchwyty. Zejściówka ma dwie pokrywy, dolną i górną. Gdy żeglujemy w strefie pasatowej jest gorąco. Zejściówka prawie cały czas musi być otwarta. Podział na dwie pokrywy pozwala zamknąć dolną sięgającą powyżej poziomu siedzeń kokpitu. Górna pokrywa pozostaje otwarta i dobrze wentyluje wnętrze. Na sucho żeglującym jachcie możemy zastosować dużą, wygodną zejściówkę o obniżonym progu. Takie rozwiązanie powiększa komfort poruszania się na jachcie i nie zniechęca do wychodzenia na pokład.
Pojemne wnętrze
Wnętrze jest przewidziane dla jednej lub dwóch osób. Bakisty rufowe odcięte są grodzią wodoszczelną. Koje są szerokie. Nawet wysokie osoby mogą wygodnie siedzieć na kojach bez obaw o uderzanie głową w pokład. Przestrzenie ładunkowe pod kojami  pomieszczą zapasy jedzenia i wody na przeskok oceanu. W zejściówce pod kokpitem umieszczamy tratwę ratunkową. Podłoga między kojami ma 70 cm szerokości. Na morzu jest to najlepsze miejsce do spania. Szczególnie gdy morze jest wzburzone. Stąd nie możecie wypaść. Śpicie bardziej odprężeni. Skuteczniej wypoczywacie. Na prawej burcie przed grodzią wodoszczelną umieszczono szafki i stół nawigacyjny. Jest dość miejsca na wszystko co potrzebne. Na przeciwko stołu nawigacyjnego mieści się kambuz. Wodoszczelna gródź oddziela mesę od forpiku. Forpik to duży magazyn oraz miejsce na zamontowanie morskiej toalety.
Samodzielna budowa
Kadłub sklejkowo-epksydowy, budowany jest na wręgach i wzdłużnikach. Wręgi, denniki i pokładniki są z litego drewna, są mocne i zajmuja mało miejsca we wnętrzu. Również dobrze we wnętrzu wyglądają. Budowa na wręgach i wzdłużnikach z litego drewna nie wymaga wewnętrznych przylaminowań. Kadłub buduje się szybko i przyjemnie. Docinamy, strugamy, kleimy, przykręcamy. Kadłub poszyty jest sklejką 10mm, pokład sklejką 8 mm a pas denny, który jest poddany największym obciążeniom i ma wytrzymywać bez uszkodzeń wejścia na mieliznę, usztywniony wysokimi dębowymi dennikami, poszyty jest sklejką 20mm (2 x 10 mm) + laminat epoksydowo-szklany. Do budowy niezbędne są tylko podstawowe narzędzia, zwykła staranność i dużo wytrwałości. Nie są potrzebne specjalne umiejętności i szkutnicze doświadczenie. Wewnętrzna strona kadłuba sklejkowego jest czysta i nadaje się pod lakier bezbarwny. Kadłub tylko z zewnątrz  pokrywamy warstwą laminatu epoksydowo-szklanego. Budowa drewnianej łodzi jest przyjemnością. Laminowanie, ta mniej lubiana część pracy jest tu ograniczona do minimum. Kil jest wykonany z płaskiej blachy z przykręconym ołowianym bulbem. To niezawodne i najprostsze rozwiązanie.
Szybkość
Projektując, trzeba starać się uzyskać tyle ile jest możliwe przy danej masie całkowitej jachtu. Kształty trzeba dostosować do możliwych osiągów i do wymagań morza. Bez udawania czegoś czym ten jacht nie jest. Jest łódką lekką lecz nie ultralekką. Jest na to zbyt solidny. Wyposażenie zabierane na długi rejs też waży niemało. A jednak Globe 5.80 potrafi dobrze żeglować. Jacht może utrzymywać maksymalną teoretyczną prędkość wypornosciową jako prędkość średnią. To pozwala uzyskiwać przebiegi nawet do 140 mil na dobę i w dużym zakresie siły wiatru można utrzymywać takie przeloty. Druga możliwość Globe 5.80 to surfowanie z oceanicznymi falami. Możemy na logu zobaczyć kilkanaście węzłów i przeżywać fantastyczne emocje.

Dokumentację Globe 5.80 można kupić przez stronę https://classglobe580.com/
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego