katamaran 10 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

katamaran 10

JACHTY ŻAGLOWE od 9 m
DANE TECHNICZNE

Długość kadłuba - 9,98 m
Długość w klw - 9,98 m
Szerokość -  6,52 m
Szerokość kadłuba w klw - 1,30 m
Zanurzenie do klw wersja mieczowa -  0,35 m / 1,68 m
Zanurzenie do klw wersja z płetwami stałymi -  0,95 m
Prześwit od klw - 0,76 m
Prześwit jachtu pustego - 0,82 m
Wyporność do klw - 5200 dm3
Masa jachtu pustego - 4000 kg
Grot - 37 m2
Fok - 24 m2
Fok sztormowy - 5 m2
Genaker - 70 m2
Kabiny - 3 lub 4
Łazienki - 1 lub 2
Mesa - 1
Liczba koi - 4 x 2 lub 3 x 2
Silniki przyczepne lub stacjonarne
zalecane - 2 x 14 do 25 KM
Materiał kadłuba - sklejka, drewno lite + laminat e-s
PODSTAWOWE MATERIAŁY

Tarcica 32 mm sosna lub modrzew -  1,5 m3
Tarcica 25  mm -  0,2 m3
Sklejka wodoodporna 8 mm - 24 arkusze
Sklejka wodoodporna 10 mm - 52 arkusze
Sklejka wodoodporna 12 mm - 61 arkuszy
Sklejka wodoodporna 15 - 18 - 4 arkusze
Wkręty nierdzewne
Mikrobalony wg potrzeb
Tkanina szklana
Żywica epoksydowa np. Epidian 5 do klejenia
Żywica epoksydowa np. Epidian 6011 do laminowania
Blacha stalowa na miecze
Blacha stalowa na jarzma sterów
Poliwęglan
Profile aluminiowe
Liny stalowe 1x19
Liny miękkie

K10
Niezatapialny, prosty i wygodny sklejkowo - epoksydowy katamaran do morskiej i oceanicznej turystyki w rejonach dobrej pogody. Dzięki małemu zanurzeniu w wersji z mieczami sprawdzi się również na wodach śródladowych. Jacht pozwalający wygodnie mieszkać na pokładzie, i na Mazurach i na Karaibach. Szacunkowy czas budowy to około 2000 - 3000 godzin pracy.  Jacht zdolny do bezpiecznego żeglowania z pasatowymi falami oraz halsowania pod przeciwny wiatr. Dziesięć metrów długości. Przestronny wewnątrz, szeroki, sześć metrów pięćdziesiąt dwa  centymetry. Zanurzenie pozwoli dojść do plaży. Kadłuby szerokie, odporne na przeciążenie. Dno płaskie, dobrze tłumiące rozkołys wzdłużny. Dwa niezbyt głęboko zanurzone stery pawężowe o mocnej konstrukcji. Wysokie burty. Wysoki pomost z prześwitem wynoszącym 70 cm (dla jachtu obciążonego 2 T wyposażenia i załogi) nie będzie łatwo uderzany przez fale.

Konstrukcja
Kadłuby sklejkowe, budowane na wzdłużnikach. Takie rozwiązanie daje jacht mocny i lekki. Koszt materiałów relatywnie niewielki. Niezbędne są tylko podstawowe narzędzia. Wystarczy zwykła staranność, nie są potrzebne specjalne umiejętności i szkutnicze doświadczenie. Potrzebna jest jednak konsekwencja w działaniu i wiele wytrwałości. Budowa tak prosta jak "Setki", "Ósemki", "Dziesiątki" tylko skala i pracochłonność zdecydowanie większe. Wewnętrzna strona kadłuba sklejkowego jest czysta i nadaje się pod lakier bezbarwny oraz nie wymaga obudowania co bardzo upraszcza wykonanie zabudowy i prace wykończeniowe. Kadłub z zewnątrz pokrywamy cienką warstwa laminatu e-s (tkanina szklana 300 G/m2) by konserwacja jachtu była podobnie prosta jak jednostek laminatowych.

Na pokładzie
W ciepłym klimacie życie toczy się w kokpicie. Kokpit osłonięty przed słońcem i deszczem, duży i funkcjonalny. Może wygodnie pomieścić dziesięć osób. Poziom podłogi w kokpicie i mesie jest taki sam. Stanowisko sterowania umiszczone jest na wyższym poziomie. Sternik podczas żeglugi ma wygodną i pewną pozycję oraz podparte plecy. Na stanowisku sterowania jest miejsce dla dwóch osób. Do miejsca sternika  doprowadzone są szoty, fały i refliny. Panele słoneczne zasilą nie tylko oświetlenie i elektronikę ale również niezbędną w tropikach lodówkę. Jest na nie dużo miejsca. Dach ocieni kokpit na kotwicy i podczas żeglowania. Luki pokładowe zapewnią wentylację wnętrza.

We wnętrzu
Niezwykła jak na 10 m katamaran jest przestrzeń mesy. Cała załoga usiądzie wygodnie przy stole. Kambuz godny dużego jachtu. Jest miejsce na wszystko co kukowi potrzebne. Stanowisko nawigatora ze stołem na którym można rozłożyć mapę. Schodzimy do kadłubów. Koje rufowe mają wymiary 1,5 na 2 metry. Na całej koi rufowej dostatecznie wysoko by można było usiąść. Przednia część kadłubów mieści dwuosobowe koje, łazienki i przestrzenie ładunkowe. Przestronne łazienki z prysznicem.  Nieprzerwany, szeroki ciąg komunikacyjny pozwala wygodnie spacerować we wnętrzu. Miejsce na burtach wykorzystane ma zabudowanie wielu szafek. Konstrukcja jachtu jest pomyślana tak by zabudowę wnętrza można było dowolnie zmieniać dostosowując ją do potrzeb armatora.

Takielunek.
Zastosowano takielunek ułamkowy, możliwie łatwy do wykonania i prosty w obsłudze. Żeglując lekkim jachtem wystarczą nam np. w pasatach niewielkie żagle przednie. Aerodynamiczny środek foków jest nisko co wyraźnie zmniejsza tendencję jachtu do nurzania dziobów. To bardzo ważne na katamaranach. Mocny profil oparty na grodzi i pilersie, cztery wanty i dwa sztagi. Sześć  ściągaczy. Żadnych salingów. Dzięki prostocie i małej ilości obciążonych elementów mniejsze są szanse, że któryś z nich zawiedzie.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego