KoncepcjaÓsemka przeznaczona jest dla tych którzy chcą żeglować po oceanach i mieć jacht pewny, mocny, dzielny i wygodny. Jacht, któremu można zaufać w każdych warunkach. Rodzinna łódź do morskiej turystyki oraz wygodny dom na wodzie dla pary długo żeglującej po oceanach. Łatwy do zbudowania i niedrogi w utrzymaniu. Możliwość zapewnienia niezatapialności. Jacht, który można wybudować w krótkim czasie. Szybki, zdolny do surfowania z pasatowymi falami i ostrego halsowania pod stromą falę. Dobre tłumienie kołysań wzdłużnych i poprzecznych, ważne dla komfortu pływania. Osiem metrów długości, bez jednego centymetra, to niskie opłaty w portach. Kadłub wysoki i szeroki na trzy metry trzydzieści centymetrów jest wyjątkowo przestronny wewnątrz i pakowny. Ósemka jest wygodniejsza niż wiele starszych jachtów nawet dwunastometrowych. Zanurzenie 125 cm pozwoli odwiedzać płytkie kotwicowiska i łatwiej schodzić z mielizny. Prosta do wykonania, przykręcana płetwa bulbkila z szerokim kołnierzem, przenosi obciążenia na dużą powierzchnię mocnego dna. Zrównoważony ster i chroniący go mocny skeg pozwolą bezpiecznie prowadzić jacht łatwo trzymając kurs na dużych falach. Wysokie burty, proporcjonalna sylwetka. Szerokie półpokłady, szeroki, wygodny kokpit ze składanym stołem.
Kadłub
Kadłub sklejkowo-epksydowy, budowany na wręgach i wzdłużnikach. Jak Setka, Dziesiątka, Pasja 800. Taki kadłub buduje się szybko i przyjemnie. Zaprojektowany tak, by był mocny i lekki. Całość laminowana, pokład poszyty sklejką 10mm, burty 12 i 10mm a pas denny, który jest poddany największym obciążeniom i ma wytrzymywać bez uszkodzeń wejścia na mieliznę, usztywniony wysokimi dębowymi dennikami, poszyty jest sklejką 24mm (2 x 12 mm) + laminat epoksydowo-szklany. Budowa drewnianej łodzi jest przyjemnością. Koszt materiałów relatywnie niewielki. Niezbędne są tylko podstawowe narzędzia. Wystarczy zwykła staranność, nie są potrzebne specjalne umiejętności i szkutnicze doświadczenie. Budowa tak prosta jak "Setki". Wewnętrzna strona kadłuba sklejkowego jest czysta i nadaje się pod lakier bezbarwny oraz nie wymaga obudowania co bardzo upraszcza wykonanie zabudowy. Kadłub z zewnątrz pokrywamy cienką warstwą laminatu e-s by konserwacja jachtu była podobnie prosta jak jednostek laminatowych. Wysokie burty, rozchylone wręgi, umiarkowanie pełna linia pokładu, podcięta pawęż, to dla łagodnego przyjmowania fali, wpuszczania jej pod kadłub i suchego żeglowania. Wejście linii wodnych na dziobie ostre, by kadłub przy wysokim stanie morza nie wyskakiwał w górę zderzając się z wierzchołkami fal, lecz z możliwie małym oporem je przecinał. Silnie rozchylone wręgi dziobowe pozwolą cieszyć się suchym żeglowaniem nawet na mocno wzburzonym morzu.
Niezatapialność
Identycznie jak w wersji z takielunkiem ułamkowym tej wersji też możemy zapewnić niezatapialność. Mocna lecz lekka konstrukcja jachtu umożliwia zapewnienie niezatapialności jednostki poprzez wykonanie achterpiku i przestrzeni pod koją dziobową jako szczelnych i zamykanych szczelnymi lukami przestrzeni ładunkowych. Tu również zapewnienie niezatapialności nie jest konieczne, zależy od decyzji armatora.
Takielunek topowy
Maszt stoi na nadbudówce i podparty jest pilersem. Trzymają go po trzy wanty na burtach i dwa sztagi. Sztagi mogą być pojedyncze, zdwojone lub pojedyncze z rolerami. Zgodnie z preferencjami armatora. Grotżagiel ma 22 m2. Wyposażony jest w trzy rzędy refów pozwalające zmniejszyć powierzchnię do 18 m2 na pierwszym refie i 14 m2 oraz 8,5 m2 na pozostałych refach. Na forsztagu stawiamy genuę o powierzchni 21 m2. Genua pracuje przed wantami. Pozwala to na wąskie rozstawienie szyn szotowych i żeglowanie ostro na wiatr. Na stensztagu stawiamy fok marszowy o powierzchni 15 m2. Fok sztormowy ma 3,1 m2 powierzchni. Jest również stawiany na stensztagu. Komplet żagli dopełnia genaker o powierzchni 55 m2.
Pokład
W ciepłym klimacie życie toczy się w kokpicie. Kokpit musi więc być duży, wygodny i funkcjonalny. Od tylnej, lekko pochylonej ścianki nadbudówki do pawęży biegną ławy kokpitu o długości dwóch metrów. Szeroka wanna kokpitu pozwala wygodnie chodzić wokół konsoli centralnie umieszczonego stołu. Boki stołu są opuszczane. Centralna konsola służy jako mniejszy stół, miejsce mocowania handrelingów, ew. kompasu i wyświetlaczy oraz jako podpora dla nóg podczas żeglowania w przechyle. Kokpit może wygodnie pomieścić osiem osób siedzących wokół stołu. Sternik podczas żeglugi ma wygodną i pewną pozycję, przedłużacz rumpla w zasięgu ręki, podparte plecy i nogi oparte o konsolę, do wyboru dwa poziomy wygodnych siedzeń i pełną widoczność z każdej pozycji siedzącej. Luki pokładowe zapewnią dobrą wentylację wnętrza. Platforma kąpielowa umieszczona jest obok steru na lewej burcie. Handrelingi i rozmieszczone na całym pokładzie uchwyty do wczepiana uprzęży pozwalają żeglować i czuć się bezpiecznie.
Wnętrze
Niezwykle duża nawet jak na współczesny jacht ośmiometrowy jest przestrzeń wnętrza. Obniżony próg zejściówki łaczy przestrzeń kokpitu i wnętrza. Po trzech stopniach schodzimy do szerokiej mesy. Od zejściówki do grodzi podmasztowej są trzy metry i czterdzieści pięć centymetrów. W mesie wysokość maksymalna 1,95 m, przy grodzi podmasztowej 1,80 m. Poprzeczna koja rufowa ma dwa metry długości. Na całej koi rufowej można usiąść, w pozycji lekko pochylonej również w najniższym miejscu pod wanną kokpitu. Wysokości nad koją od jej podstawy: pod kokpitem 80 cm, pod siedziskami kokpitu 125 cm. Zabudowa rufy może być indywidualnie dostosowana do potrzeb i wybranego silnika. Wygodny, duży kambuz. Przestronna łazienka z prysznicem. Przed łazienką na prawej burcie szafka z dużym stołem nawigacyjnym. Mesa z szerokimi kojami i rozkładanym stołem w klasycznym układzie. Podłoga w mesie ma szerokość 1,36 metra a przy zejściówce 1,65 m. Nieprzerwany szeroki ciąg komunikacyjny pozwala wygodnie spacerować od grodzi podmasztowej do zejściówki. Miejsce na burtach wykorzystane na zabudowanie wielu szafek. W kabinie dziobowej również przestrzeń niespotykana na jachtach tej wielkości. Szeroka na 2,20m, długa na 2m dwuosobowa koja. Nad koją wysokość (również pod półpokładami), która pozwala nawet bardzo wysokiej osobie wygodnie usiąść w pozycji wyprostowanej.
Wentylacja
1 luk nad mesą
1 luk nad kabiną dziobową
2 otwierane okna nad kambuzem i toaletą
Chwyty powietrza w oparciach kokpitu
Silnik
Lekki jacht nie potrzebuje dużego silnika. Podstawowa i najtańsza wersja to silnik przyczepny, spalinowy lub elektryczny. Stosując silnik przyczepny oszczędzamy przede wszystkim wiele pracy. Można również zamontować silnik stacjonarny. Wystarczy nawet Yanmar 1GM10. Może to być również któryś z najmniejszych dwucylindrowych diesli. Duża ilość miejsca stwarza możliwość zastosowania wysokoprężnego silnika stacjonarnego indywidualnie wybranego przez armatora, najkorzystniejszego spośród aktualnie dostępnych. Zalecana moc silnika - 6 do 18 kM. Manetki na konsoli stołu kokpitowego.
Stateczność
Stateczność jest niemal identyczna jak w wersji z takielunkiem ułamkowym. Przy małych kątach przechyłu ramię prostujące ostro rośnie dając jacht sztywny, zdolny do niesienia dużych żagli przy silnym wietrze. Maksimum przesunięte blisko sześćdziesięciu stopni. To wynik dobry dla bezpieczeństwa. Zakres stateczności dodatniej ponad 140 stopni.