Albatros 1000 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Albatros 1000

JACHTY MOTOROWE
DANE TECHNICZNE:

Długość L - 10,30 m
Długość w KLW - 8,10m
Szerokość B - 3,60 m
Szerokość B klw - 3,00 m
Wyporność D klw - 4,73 t
Zanurzenie T - 0,50 m
Balast - 900 kg
Wysokość w kabinie - 1,95 m
Wysokość w kokpicie - salonie - 2,20 m
Zalecana moc silnika - 15-25 kW
optymalnie 21 kW
Zbiorniki paliwa - 440 l
Zbiorniki wody - 460 l
Załoga do 10 osób

"Albatros 1000" przeznaczony jest do żeglowania turystycznego po przybrzeżnych wodach morskich, zatokach, rzekach, jeziorach i kanałach łączących europejskie wody wewnętrzne. Sieć kanałów łączących wody wewnętrzne pozwala zwiedzić cały kontynent. Jacht służący do długich wędrówek powinien być cichy, wygodny, bezpieczny, ekonomiczny i przyjazny dla otoczenia.
Nie powinna to być jednostka ślizgowa, pochłaniająca kilkadziesiąt lub kilkaset litrów paliwa na godzinę, wrażliwa na obciążenie i pozbawiona balastu. Ślizgowy kadłub spalający przy prędkości maksymalnej np. 100 litrów paliwa na godzinę, przy prędkości ekonomicznej, z którą najczęściej pływa, spali ok. 30 l/h ponieważ kształty części zanurzonej kadłuba dostosowano do prędkości maksymalnej.
"Albatros 1000" został zaprojektowany inaczej. Kadłub ma małe opory i został zoptymalizowany dla prędkości ekonomicznej 7 do 8 węzłów. Jednoczenie możemy zabrać dużą ilość turystycznego ekwipunku oraz zapasy wody, jednostka nie jest wrażliwa na obciążenie. Balast zapewnia bezpieczeństwo i łagodne ruchy na fali. Kształt kadłuba zapewnia skuteczne tłumienie kołysań. Zużycie paliwa zmierzone po miesięcznym okresie eksploatacji prototypowego "Albatrosa 1000" wyposażonego w silnik MD 2030, przy średnich prędkościach ok. 7 węzłów, wyniosło 1,5 l/motogodzinę. Daje to zasięg 3800 km. Delikatne mruczenie wolno pracującego silnika słychać jedynie w kokpicie. W mesie i na pokładzie płyniemy jak na jachcie żaglowym. Jacht jest zwrotny a bardzo dobra stateczność kursowa powoduje łatwość sterowania. Jacht trzyma kurs, również na fali i podczas silnego wiatru.
Kadłub o dużej dzielności morskiej wyposażono w statecznik kursowy chroniący ster i śrubę. Duży, jak na jacht motorowy, współczynnik balastowy gwarantuje wstawanie jachtu z głębokich przechyłów i pozwala na bezpieczne korzystanie z pokładu słonecznego.
Zanurzenie wynosi jedynie 50 cm. Pozwala to dotrzeć do dzikich brzegów niedostępnych dla głębszych jednostek, oraz bezpiecznie pływać w płytkich strefach przybrzeżnych.
W co raz bardziej zatłoczonych marinach potrzebna jest doskonała zwrotność. Zrównoważony ster umieszczono w strumieniu zaśrubowym, dodatkowo, dla umożliwienia obracania jachtu w miejscu, przewidziano zastosowanie dziobowego steru strumieniowego, napędzanego silnikiem elektrycznym.
Silnik.
W wersji podstawowej, przewiduje się zastosowanie wysokoprężnego silnika stacjonarnego indywidualnie dobranego przez armatora .
Istnieje możliwość rozbudowania siłowni o dodatkowe silniki elektryczne napędzające wał śrubowy i umożliwiające przepłynięcie stref ciszy. Duża powierzchnia pokładu nad salonem, stwarza możliwość zainstalowania baterii słonecznych.
Zalecana moc silnika spalinowego - 21 kW (29 KM)
Zalecane silniki - Volvo Penta MD 2030, lub Nanni 3.100 HE
Ze względu na koszt istnieje możliwość zaadaptowania wysokoprężnego silnika samochodowego. Podczas pływania z prędkością ekonomiczną na spokojnej wodzie silnik obciążony jest w niewielkim stopniu, ok. 8 kW. Wpływa to korzystnie na bezawaryjność i długotrwałość ekspoloatacji napędu.
Wnętrze.
Dążeniem konstruktora było uzyskanie jak największej przestrzeni w kokpicie tworzącym salon pokładowy. Pomieszczenia wewnętrzne mają być funkcjonalne, pojemne i powinny stworzyć możliwość odbywania dalekich rejsów 4 osobowej rodzinie. Maksymalna załoga w krótkich pływaniach towarzyskich wynosi 10 osób. Jacht powinien być wakacyjnym domem dla czterech osób. Wysokość (190-195 cm) stania we wszystkich kabinach. W salonie-kokpicie wysokość 220 cm.

Ster.
Przyjęto ster podparty, przechodzący przez platformę kąpielową, dobrze chroniony przed uderzeniami o dno lub zachaczeniem o sieci i łatwy do kontroli bez slipowania jachtu. Maszynka sterowa hydrauliczna, obejmująca pompę wielotłoczkową, koło sterowe, przewody hydrauliczne, siłownik.
Stateczność.
Jacht zaprojektowano tak by uzyskać dużą stateczność początkową oraz zakres stateczności dodatniej ponad 900.
Moment przechylający powodowany przez 10 osób na burcie:
10 x 750 N x 1,8 m = 13500 Nm
moment taki odpowiada przechyłowi 10 stopni.
Konstrukcja.
Kadłub monolityczny z laminatu poliestrowo-szklanego. Pokład przekładkowy z laminatu p-s na rdzeniu z pianki PCV o zamkniętych porach (np. Herex). Zabudowa wnętrza wykonana ze sklejki wodoodpornej i litego drewna. Wlaminowany w dno balast stanowi dodatkowe wzmocnienie w miejscu narażonym na uderzenia.
Kabiny.
Na lewo od zejściówki znajduje się wejście do kabiny wyposażonej w szafę ubraniową i umieszczoną w poprzek jachtu, dwumetrową, dwuosobową koję. Wentylację i oświetlenie dzienne zapewniają, otwierany bulaj w burcie oraz otwierane okienko w ściance pokładówki.
Po prawej stronie zejściówki znajduje się obszerna łazienka wyposażona w prysznic, umywalkę, toaletę i liczne szafki.
Przestronna część dziobowa mieści dwumetrowy kambuz, kanapę w kształcie litery L, eliptyczny stół, szafki i szafy ubraniowe oraz kapitańską, dwuosobową koję.
Część rufową jachtu zajmują bakisty i maszynownia.
Salon - kokpit.
Wyjątkowo przestronny, sięga 4 metry od rufy. Mieści dwuosobowe, podwyższone stanowisko sterowania, stół nawigacyjny na podszybiu, dwie kanapy i rozkładany stolik. Na lewej stronie pawęży umieszczono przejście na platformę kąpielową. Podczas dobrej pogody przebywamy w miejscu przewiewnym, ocienionym pokładem słonecznym. Zarówno salon jak i kanapa w kabinie, mogą być miejscem do spania dla gości.
Pokład.
W całości pokryty powierzchniami przeciwślizgowymi, wyposażony w handrelingi i otoczony stałym relingiem zapewnia bezpieczeństwo. Opalać się można zarówno na pokładówce jak i położonym nad salonem, 4-metrowym pokładzie słonecznym. Powierzchnie te będą wystarczające nawet dla kilkunastu osób. Platforma kąpielowa, bukszpryt i pokład słoneczny, stanowią doskonałe miejsce dla skoków do wody podczas postoju na kotwicy.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego