Albatros 700 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Albatros 700

JACHTY MOTOROWE
DANE TECHNICZNE:

Długość kadłuba Lc - 6,98 m
Długość kadłuba z bukszprytem i platformą - 7,80 m
Długość w klw  - 6,03 m
Szerokość B - 2,85 m
Zanurzenie T - 0,44 m
Wysokość wnętrza - 2,05 m
Wysokość nad klw (bez szperacza i masztu) H - 1,95 m
Wyporność Vk - 2,040 m3
PODSTAWOWE MATERIAŁY

blachy stalowe - ok. 1200 kg + zapas na odpady
sklejka w-o 8 mm - 15  arkuszy
sklejka w-o 4mm - 6 arkuszy
sklejka w-o 15mm - 2 arkusze
tarcica sosnowa - ok. 0,2 m3
poliwęglan, wkręty, śruby

Założenie.
Jacht o stalowym kadłubie, pokładzie i nadbudówce, do wykonania w warunkach amatorskich.  Konstrukcja kadłuba stanowi kontynuację koncepcji i doświadczeń z "Albatrosa 623". Ekonomiczny jacht o tradycyjnych liniach. Jednostka wypornościowa, turystyczna, pojemna, o dużej dzielności i stateczności, przeznaczona do długich rejsów. Niewielkie zanurzenie, chronione płytkim kilem śruba, ster i kadłub, umożliwiaja wpływanie na bardzo płytkie zalewy i jeziora oraz na nieuregulowane rzeki. Mocny kadłub odporny jest na uderzenia o przeszkody. Jacht przystosowany jest do obsługi jednoosobowej. Przestronne i wysokie - 2,05 m wnętrze, mesa-salon z wewnętrznym stanowiskiem sterowania. Kambuz pomieści kuchenkę, zlewozmywak, lodówkę i szafki. Wyjątkowo duża łazienka zawiera wydzieloną kabinę prysznicową. Kabina rufowa mieści podwójną koję, dwie szafy ubraniowe i przedsionek o wymiarach pozwalających na wygodną zmianę ubioru. Pomiędzy wejściem do kabiny rufowej a kambuzem umieszczono szafę na kurtki. Silnik znajduje się pod zejściówka. Achterpik pomieści składane rowery. Na rufie możemy wykonać klasyczny głęboki, dobrze chroniący przed wiatrem kokpit lub ciągły pokład o niewielkiej wypukłości. To drugie rozwiązanie jest popularne na barkach rzecznych i pozwala na ustawienie fotelików turystycznych oraz daje pełny widok z większej wysokości. Na pawęży rurowa platforma  kąpielowa pokryta gretingiem. Sterowanie hydrauliczne lub samodzielnie wykonane linkowe. Bukszpryt mieści rolki kotwiczne i wgłębienie na trzon kotwicy. Przewidziano zainstalowanie ręcznej windy kotwicznej.
Zaprojektowano kadłub, którego burtowe pasy poszycia mogą być spawane na styk lub do prętowego wzdłużnika, co pozwala na łatwiejsze uzyskanie płynności poszycia i zaznaczenie "zakładki". Dzięki starannemu opracowanie rozwijalności  można uzyskać gładkość powierzchni porównywalną z jachtami laminatowymi. Dno wzmocnione jest stalowymi dennikami.
Pokład i nadbudówka maja konstrukcję stalową usztywnioną pokładnikami z płaskownika. Przewiduje się wykonanie powierzchni przeciwpoślizgowych na pokładzie w wersji zgodnej z wymaganiami armatora. Wygodne półpokłady, szerokie miejsca do opalania w kokpicie. Możliwe jest zainstalowanie drugiego, zewnętrznego stanowiska sterowania, na tylnej ściance nadbudówki po prawej stronie kokpitu. Przestronne wnętrze i wewnętrzne stanowisko sterowania pozwalają na żeglowanie przez cały okres, gdy tylko wody wolne są od lodu.
Silnik.
Silnik często przy samodzielnej budowie jachtu jest najpoważniejszym wydatkiem. Przewiduje się zastosowanie wysokoprężnego silnika stacjonarnego indywidualnie wybranego przez armatora spośród aktualnie dostępnych . Możliwe jest również zastosowanie starszego silnika używanego. Przewidziane miejsce pozwalające wybrać spośród silników; "Sole"- Mini 11 i Mini 17, "Nanni"- 2.45HE i 2.50HE, "Volvo Penta"- MD 2010 i MD 2020, "Yanmar'- 2YM15 i 2GM20, "Vetus"- M 2.C5, M 2.D5 i M 2.06,  "Lombardini"- LDW 502M i LDW 702M (przedstawicielstwa w kraju). Jacht został zaprojektowany do silników o mocy   10 do 20 kM. Przewidywane zużycie oleju napędowego 1 litr  na godzinę. Śruba stała umieszczona w oknie śrubowym bezpośrednio przed częściowo zrównoważonym sterem. Wychylony ster działa nie tylko jako płetwa na której powstaje siła obracająca jacht ale i odrzuca w bok strumień zaśrubowy co umożliwia wykonywanie ciasnych zwrotów i nadrzucanie rufy przy manewrach portowych. Dla obniżenia kosztu jachtu możliwe jest zastąpienie  silnika stacjonarnego silnikiem przyczepnym zawieszonym na pawęży w miejsce steru.

 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego