Piranie to rodzina łodzi oparta na dwóch kadłubach. Mniejszy kadłub ma 2,5 m długości a większy 3 m. Założeniem przy ich projektowaniu było stworzenie łodzi bardzo prostych w budowie, uniwersalnych, o wyjątkowo dużej dzielności. "Piranie" służą do pływań rekreacyjnych, nauki żeglowania, wędkowania oraz jako bączki dla większych jachtów. Wersja II i III przeznaczona jest dla załogi max. 2-osobowej (jako bąk, na wiosłach, mniejsza "Pirania" woziła z kotwicowiska na brzeg 4-osobową załogę). Na wersjach większych mogą żeglować 3 osoby. Drzewca w wersjach II, V, VI dobrano tak, by mieściły się wewnątrz łodzi. Niewielki ciężar kadłubów umożliwia transport na dachu małych samochodów. "Piranię II" podnosi na pokład jachtu jedna osoba. Obszerny kokpit, wysokie burty, duża stateczność pozwalają żeglować wygodnie i bezpiecznie na wysokiej fali. Wszystkie wersje ożaglowania , o wysokiej sprawności, eliminują niebezpieczeństwo uderzenia bomem. Wysoką sprawność wykazuje oryginalne, stworzone specjalnie dla "Piranii" ożaglowanie wersji III. Grotżagiel ten, dzięki specjalnemu układowi listew, zachowuje sprawny profil pomimo braku bomu i obciągacza. Grotżagiel wersji II, tradycyjny lugrowy z wolnym likiem dolnym, bywa czasami postrzegany jako nienowoczesny a więc mało sprawny. Nic bardziej błędnego. Pirania z grotem lugrowym żegluje szybko, ostro oraz, dzięki nisko położonemu środkowi żagla lugrowego, z niewielkimi przechyłami nawet przy silnych wiatrach. Z żeglowaniem na "Piranii" nie mają kłopotu 6-letnie dzieci. Relatywnie ostre wejście linii wodnych, zapewnia szybkość i w połączeniu z właściwym rozkładem powierzchni bocznego oporu sprawia, że łódka jest zwrotna i żegluje ostro do wiatru. Przyjęty system budowy - konstrukcja bezwręgowa "szyta i sklejana" - jest najłatwiejszym sposobem amatorskiego montażu łodzi. "Piranie" budowali 12-latkowie. Zalaminowane sztorce sklejki zabezpieczone są przed ingerencją wody. Przedłuża to żywotność konstrukcji. Ster zawieszony na linkach cechuje prostota i łatwość wykonania oraz dobre, sprawdzone własności eksploatacyjne. Podczas przechodzenia płycizn luzujemy dolną linkę. Idea tego steru oraz ożaglowania w wersji III i IV są oryginalnymi rozwiązaniami konstruktora "Piranii". Dokumentacja opracowana została z uwzględnieniem maksymalnej oszczedności materiałów, prostoty technologicznej i łatwosci wykonania. Na osobnych rysunkach są pokazane elementy które trzeba wyciąć/skleić a przy
opisie budowy pokazano etapy montażu. Łatwość budowy i dobre własności nautyczne "Piranii" dają żeglarzom wiele satysfakcji. Montaż wersji II lub III zajmuje ok. 30 godzin a wersji IV,V lub VI ok. 50 godzin. Do montażu wystarczy posiadanie młotka, szczypiec, wkrętaka, nożyczek, piły ręcznej, wiertarki i struga .