Gafa - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Gafa

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 5,10 m
szerokość B - 2,22 m
zanurzenie T - 0,20/1,0 m
żagle S - 15,5 m2
wypór D - 750 kg
balast G - 100 kg
masa M - 430 kg
wolna burta F - 0,72 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

0,6 - 0,8 m3 tarcicy sosnowej,
sklejka wodoodporna,
klej wodoodporny,
gwoździe i wkręty mosiężne,
linki stalowe o 4,
blacha na miecz i ster,
dakron na żagle
blacha stalowa na balast

Niektórzy żeglarze zainteresowani budową "Setki L" pytali, czy nie można by tej konstrukcji nadać bardziej tradycyjnej stylizacji. Aby spełnić ten warunek należało kadłub w znacznym stopniu przekonstruować. Zmianie uległy linie teoretyczne - pokład na dziobie jest pełniejszy przy zachowaniu równie ostrego wejścia KLW - stąd silniej rozchylone wrężnice dziobowe. Kadłub szeroki i mocno wypłaszczony na owrężu pozwala uzyskać bardzo dużą stateczność początkową. Dla zapewnienia niewywracalności (konieczne po zastąpieniu nadbudówki pokładówką) zastosowano wewnętrzny balast 100 kg w postaci dwóch kształtek przykręcanych do denników. Plan wnętrza nie uległ zmianie, choć ze względu na mniejsze rozmiary pokładówki nie będzie ono tak obszerne jak w "Setce L". Kokpit odpływowy, dwupoziomowy. Zastosowano osprzęt typu slup gaflowy huari z niewielkim bukszprytem. Zarówno grot jak i fok mają możliwość refowania. Osprzęt nie wymaga stosowania kabestanów. Talrepy zamiast ściągaczy. Kadłub o konstrukcji listewkowej jak w "Setce L" zaleca się wykonywać wyłącznie pod lakier bezbarwny. Materiały jak w "Setce L" plus blacha stalowa 10 mm do wykonania balastu. Zabudowa wnętrza nie stanowi usztywnień konstrukcyjnych, pozwala to budującemu na rezygnację z części koi lub zabudowę dodatkowych szafek według indywidualnych potrzeb.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego