Pasja 750 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 750

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 7,50 m
szerokość B - 2,50 m
zanurzenie T - 0,30/1,50 m
zanurzenie wersja balastowa- 1,25m
zanurzenie wersja lift kil - 0,30/1,1m
żagle S - 31 m2
wypór D - 1900 kg
masa M - 1150
masa bez balastu -700 kg /800kg(kadłub listewkowy)
balast G - 450 kg
wolna burta F - 1,06 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

sklejka wodoodporna 8mm - 45 ark.,
0,6 m3 tarcicy sosnowej,
blacha stalowa na miecz i ster,
wkręty i gwoździe mosiężne,
profile aluminiowe na maszt i bom,
linki stalowe,
dakron.

Jest to wygodny i dzielny jacht turystyczny. Zaprojektowany do pływań morskich oraz śródlądowych - w wersjach ze zmiennym zanurzeniem. Bardzo dobra zwrotność, zrównoważenie i stateczność. Sternik łatwo zachowuje kontrolę nad jachtem również w głębokich przechyłach.
Przeznaczony dla załogi do 6 osób, przy czym najwygodniejsze będzie żeglowanie np. 4-osobowej rodziny z pozostawieniem koi - kanap w mesie wyłącznie do użytku dziennego. W czarterach bywa używany przez 8-osobowe załogi.
Miecz i ster "lekkie", podnoszone obrotowo. Przewidziano dwie wersje balastu wewnętrznego: stały, przykręcany do denników lub wodny, którego pozbycie się znakomicie ułatwia transport jachtu. Do pływań morskich zaprojektowano balast stały lub wersję z kilem podnoszonym w stalowej skrzyni kilowej - rozwiązanie podobne do zastosowanego w "Pasji 620".
Skrzynia kilowa mieści się pod stołem mesy i stanowi jego podstawę. Maszt aluminiowy kładziony. Poprowadzone na nadbudówce szoty grota nie przeszkadzają w kokpicie. Wszystkie fały wybierane z kokpitu. Kokpit odpływowy, dwupoziomowy. Długa wodnica, sprawne płetwy, niewielka powierzchnia zmoczona, wypłaszczone przekroje i wysoka wolna burta oraz sprawne ożaglowanie zapewniają szybką i suchą żeglugę. Niewielkie zanurzenie jachtu z podniesionym mieczem umożliwia dojście do plaży i ułatwia wyciąganie na przyczepę.
Jacht posiada bardzo przestronne wnętrze. Po lewej stronie od zejściówki znajduje się możliwa do oddzielenia od reszty wnętrza koja rufowa, nad którą pod ławami kokpitu jest wysokość umożliwiająca siedzenie. Duży kambuz z pełnym programem. Zamykana toaleta z możliwością zainstalowania prysznica. Stolik i szafka nawigacyjna. Między kojami w mesie duży (150 x 70 cm) stół z opuszczanymi bokami. Przy stole może usiąść 8 osób. Za grodzią podmasztową kabina z dwuosobową koją. Nad całym obszarem koi wysokość umożliwiająca wygodne siedzenie. W mesie wysokość stania 180cm. Na jachcie liczne szafy, szafki i półki.
Konstrukcja kadłuba sklejkowa z pasów sklejki łączonych na zakładkę. Rozwiązanie takie nadaje jachtowi charakterystyczny wygląd dając jednocześnie wrażenie obłości kadłuba. Wszystkie pasy poszycia opracowano jako powierzchnie rozwijalne,lekko pochylono dziobnicę, co umożliwia łatwe poszywanie bez stosowania dużych docisków.
Dokumentacja przewiduje również wersję kadłuba o obłych liniach, wycinanych wręgach i trzech wariantach poszycia: listewkowe, listewkowe laminowane, diagonalne. Pawęż płaska (łatwiejsza w wykonaniu) lub wypukła. Na pawęży, na LB, możemy przykręcić metalową platformę kompielową wyposażoną w drabinkę a na PB uchwyt silnika przyczepnego. Jacht można wykonać jako niezatapialny.

Masa i wymiary jachtu, szerokość nie przekracza 2,5m, umożliwiają transport za samochodem osobowym po drogach Europy.

Dopracowana (w dziewięćdziesiątym roku) koncepcja, wzorowano na niej mniej lub bardziej udanie wiele innych łodzi, jeszcze przez wiele lat jacht będzie  przykładem funkcjonalności.

Wprowadzone w 2007 roku przepisy pozwalają na prowadzenie jachtu (długość nie przekracza 7,5m) bez uprawnień.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego