"Albatros 1000S" jest stalowym rozwinięciem laminatowego "Albatrosa 1000". Zaprojektowano konstrukcję przystosowaną do mocniejszych silników. Stal nie jest tania, jednak pozwala zachować duży margines bezpieczeństwa podczas żeglugi po płytkich wodach. Kadłub trudno uszkodzić na kamienistym dnie lub zatopionym konarze. Jacht przeznaczony jest do żeglowania turystycznego po przybrzeżnych wodach morskich, zatokach, rzekach, jeziorach i kanałach. Sieć kanałów łączących wody wewnętrzne Europy pozwala zwiedzić cały kontynent.
Jacht służący do długich wędrówek powinien być cichy, wygodny, bezpieczny, ekonomiczny i przyjazny dla otoczenia.
Nie powinna to być jednostka ślizgowa, pochłaniająca kilkadziesiąt lub kilkaset litrów paliwa na godzinę, wrażliwa na obciążenie i pozbawiona balastu. Ślizgowy kadłub spalający przy prędkości maksymalnej np. 100 litrów paliwa na godzinę, przy prędkości ekonomicznej, z którą najczęściej pływa, spali ok. 30 l/h ponieważ kształty części zanurzonej kadłuba dostosowano do prędkości maksymalnej.
"Albatros 1000 S" został zaprojektowany inaczej. Kadłub ma małe opory i został zoptymalizowany dla prędkości ekonomicznej 8 węzłów, nieco większej niż dla "Albatrosa 1000". Na jacht możemy zabrać dużą ilość turystycznego ekwipunku oraz zapasy wody, jednostka nie jest wrażliwa na obciążenie. Balast zapewnia bezpieczeństwo i łagodne ruchy na fali. Kształt kadłuba oraz stępki przeciwprzechyłowe zapewniają skuteczne tłumienie kołysań.
Przewidywane średnie zużycie paliwa dla silnika ok. 60 KM wynosi 3 l/motogodzinę. Zasięg bez tankowania ok. 3200 km. Jacht silnie ustateczniono kursowo by zachować łatwość sterowania na fali i podczas silnego wiatru.
Kadłub o dużej dzielności morskiej wyposażono w statecznik kursowy chroniący ster i śrubę. Nisko położony środek ciężkości gwarantuje wstawanie jachtu z głębokich przechyłów i pozwala na bezpieczne korzystanie z pokładu słonecznego.
Zanurzenie wynosi jedynie 54 cm. Pozwala to dotrzeć do dzikich brzegów niedostępnych dla głębszych jednostek, oraz bezpiecznie pływać w płytkich strefach przybrzeżnych.
W co raz bardziej zatłoczonych marinach potrzebna jest doskonała zwrotność. Zrównoważony ster umieszczono w strumieniu zaśrubowym, dodatkowo, dla umożliwienia obracania jachtu w miejscu, przewidziano zastosowanie dziobowego steru strumieniowego, napędzanego silnikiem elektrycznym.
Silnik.
W wersji podstawowej, przewiduje się zastosowanie wysokoprężnego silnika stacjonarnego indywidualnie dobranego przez armatora .
Istnieje możliwość rozbudowania siłowni o dodatkowe silniki elektryczne napędzające wał śrubowy i umożliwiające przepłynięcie stref ciszy. Duża powierzchnia pokładu nad salonem, stwarza możliwość zainstalowania baterii słonecznych.
Zalecana moc silnika spalinowego - 60 KM
Ze względu na koszt istnieje możliwość zaadaptowania wysokoprężnego silnika samochodowego. Podczas pływania z prędkością ekonomiczną na spokojnej wodzie silnik obciążony jest w niewielkim stopniu. Wpływa to korzystnie na bezawaryjność i długotrwałość ekspoloatacji napędu.
Wnętrze.
Dążeniem konstruktora było uzyskanie jak największej przestrzeni w kokpicie tworzącym salon pokładowy. Pomieszczenia wewnętrzne mają być funkcjonalne, pojemne i powinny stworzyć możliwość odbywania dalekich rejsów 6 osobom w trzech dwuosobowych kabinach. Na przeciwko kambuza mieści się duża łazienka wyposażona w kabinę prysznicową. Maksymalna załoga w krótkich pływaniach towarzyskich - 12 osób. Jacht powinien być wygodnym wakacyjnym domem. Wysokość we wnętrzu wynosi 2m. W salonie-kokpicie wysokość 220 cm.
Ster.
Przyjęto ster podparty, przechodzący przez platformę kąpielową, dobrze chroniony przed uderzeniami o dno lub zachaczeniem o sieci i łatwy do kontroli bez slipowania jachtu. Maszynka sterowa hydrauliczna, obejmująca pompę wielotłoczkową, koło sterowe, przewody hydrauliczne, siłownik.
Stateczność
Jacht zaprojektowano tak by uzyskać dużą stateczność początkową oraz zakres stateczności dodatniej ponad 90 stopni.
Konstrukcja.
Kadłub stalowy o mieszanym układzie wiązań. Dno usztywniono dennikami, na burtach wzdłużniki pozwalają zachować płynność poszycia. Pokład słoneczny, dla zachowania bardzo dobrej stateczności, zaprojektowano jako lekki, z przekładkowego laminatu. Zabudowa wnętrza wykonana ze sklejki wodoodpornej i litego drewna.
Kabiny.
Na lewo od zejściówki znajduje się wejście do kabiny wyposażonej w szafę ubraniową i umieszczoną w poprzek jachtu, dwumetrową, dwuosobową koję. Wentylację i oświetlenie dzienne zapewniają, otwierane bulaje w burcie oraz otwierane okienko w ściance pokładówki. Po prawej stronie zejściówki znajduje się druga kabina dwuosobowa.
Na śródokręciu na LB umieszczono obszerną łazienkę wyposażoną w kabinę prysznicową, umywalkę, toaletę i liczne szafki.
Przestronna kabina dziobowa mieści szafki i szafy ubraniowe oraz kapitańską, dwuosobową koję. Kambuz usytuowano na PB na śródokręciu.
Część rufową jachtu zajmują bakisty i maszynownia.
Salon - kokpit.
Wyjątkowo przestronny, sięga 4 metry od rufy. Mieści dwuosobowe, podwyższone stanowisko sterowania, stół nawigacyjny na podszybiu, dwie kanapy i rozkładany stolik. Na lewej stronie pawęży umieszczono przejście na platformę kąpielową. Podczas dobrej pogody przebywamy w miejscu przewiewnym, ocienionym pokładem słonecznym. Zarówno salon jak i kanapa w kabinie, mogą być miejscem do spania dla gości.
Pokład.
W całości pokryty powierzchniami przeciwślizgowymi, wyposażony w handrelingi i otoczony stałym relingiem zapewnia bezpieczeństwo. Opalać się można zarówno na pokładówce jak i położonym nad salonem, 4-metrowym pokładzie słonecznym. Powierzchnie te będą wystarczające nawet dla kilkunastu osób. Platforma kąpielowa, bukszpryt i pokład słoneczny, stanowią doskonałe miejsce dla skoków do wody podczas postoju na kotwicy.