Pasja 375 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 375

BEZKABINOWE ŁODZIE ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość - 3,75 m
szerokość - 1,46 m
szerokość w klw - 1,15 m
zanurzenie - 0,12/0,75 m
żagle - 7 lub 9 m2
wypór - 230 kg
kokpit -  1,05 x 2,40 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

4 arkusze sklejki 6 mm,
2 arkusze sklejki 10 mm,
tarcica sosnowa ok. 0,2 m3,
gwoździe i wkręty ok. 60 dag,
10 mb dakronu,
lina miękka 8 mm - 38 m,
stalówka 2,5 - 13 m.

" Pasja 375 " jest łatwą w budowie, szybką i elegancką żaglówką o wszechstronnym przeznaczeniu. Dwóm osobom pozwoli spedzić długi urlop zapewniając wygodny nocleg pod rozpiętym na bomie namiotem. Obszerny forpik pomieści niezbędne wyposażenie. Załoga łatwo przeniesie łódź z miejsca na miejsce i zwiedzi akweny niedostępne dla cięższych jednostek. Pasja może służyć jako żaglówka turystyczna, rekreacyjna, regatowa lub szkoleniowa.
Kadłub wraz z mieczem i sterem waży zaledwie 57 kg i może być łatwo transportowany koleją lub na bagażniku dachowym małego samochodu. Do wyboru są dwie wersje ożaglowania: 7 lub 9 m2. Łódka łatwo wchodzi w ślizg. Płaskie dno, w połączeniu z umiarkowanie wysokimi i silnie rozchylonymi burtami oraz ostrym wejściem KLW daje dobrą stateczność i pozwala żeglować szybko i sucho pod wiatr i fale nawet w trudnych warunkach na dużych akwenach. Obszerny i głęboki kokpit ma długość 2,40 m. Nie przedziela go skrzynka mieczowa. Pochylona gródź, ze szczelnie zamykanymi lukami, oddzielająca forpik bedący jednocześnie komorą pływalnościową stanowi doskonałe oparcie dla osoby opalającej się w kokpicie. Zwolennicy napedu pomocniczego mogą zawiesić na pawęży niewielki silnik o mocy ok. 2 KM.
Zastosowany rozkład powierzchni bocznego oporu pozwala uzyskać wiekszą niż w klasycznym rozwiązaniu zwrotność oraz zwiekszoną możliwość regulacji zrównoważenia żaglowego łodzi. Wybierając lekko fał zwiększamy kąt skosu miecza, powodując tym przesunięcie SBO ku rufie. Podnoszony obrotowo miecz umieszczony jest pod grodzią i nie zajmuje miejsca w kokpicie. Kadłub jest samonośną skorupą, której elementy wzajemnie się usztywniają. Skrzynka mieczowa stanowi jednocześnie wspornik podmasztowy i usztywnia pokład, dno oraz gródź.
Dwie wanty i sztag zapewniają możliwość żeglugi bez obawy złamania masztu. Bom można przesuwać odpowiednio do danego grotżagla lub namiotu. Konstrukcja łodzi została opracowana z maksymalnym uwzglednieniem prostoty technologicznej oraz oszczędności materiałów. Według opinii budowniczych założenia te zostały całkowicie spełnione.

Pasy burtowe i denne łączymy metodą szycia i sklejania, obginając je na grodzi i jednym wręgu montażowym. Przyjęta metoda budowy gwarantuje szczelność i trwałość kadłuba. Dokumentacja została opracowana tak, by zastąpiła również podręcznik i była czytelna dla osób nie mających doświadczenia w budowaniu łodzi.

Orientacyjny czas budowy: około 100 roboczogodzin.

Ze wzgledu na łatwość budowy konstrukcja szczególnie polecana początkującym szkutnikom - amatorom.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego