Pasja 1200 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 1200

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 11,97 m
szerokość B - 3,98 m
wypór do klw D - 6,8 T
pow. żagli na wiatr  S - 93,7 m2
wys. wnętrza - 2,05 m
masa jachtu - 5,6 T
masa balastu - 2,0 T
zanurzenie do klw - 2,0 m
minimalna moc silnika - 12 kW zalecana moc silnika - 30 kW
PODSTAWOWE MATERIAŁY

żywica poliestrowa - 1400 kg
mata szklana - 500 kg
Airex lub Herex - 130 m2
sklejka wodoodporna
tarcica - 0,5 m3
metaplex
dakron
profile aluminiowe
liny stalowe

Pasja 1200 jest jachtem mającym, przy wysokim komforcie, stateczności i sterowności, dać jak najwięcej radości z żeglowania włącznie z możliwością wchodzenia w ślizg przy płynieciu z falą. Bywa, że na pokładzie jedyną kompetentną osobą jest armator. Jacht zaprojektowano tak by jeden żeglarz mógł poradzić sobie z jego prowadzeniem.  Możliwe jest zapewnienie niezatapialności jachtu.                                                                                                              

Kadłub
Konstrukcja kadłuba laminatowa, przekładkowa na burtach, budowana bez formy. Przekładka z Airexu lub Herexu. W części podwodnej lity laminat o dużej gramaturze zbrojenia. Dno usztywnione wyjątkowo wysokimi dennikami i wzdłużnikami. Ster wolnonośny laminatowy na trzonie stalowym, zrównoważony. Dolny, 50-centymetrowy sektor steru zaprojektowano, nietypowo,  jako strefę zniszczeniową na wypadek silnych uderzeń o dno. Jacht będzie zdolny do kontynuowania żeglugi z pozostałą częścią steru. Strefa zniszczeniowa, by nie została utracona, po ewentualnym odłamaniu pozostaje związana wewnętrzną linką z resztą steru i może być wyciągnieta a w porcie wykorzystana do naprawy . Płetwa balastowa stalowa spawana z bulbem ołowianym. Zaprojektowano oryginalne przeniesienie obciążeń pochodzących od płetwy na kadłub (szkic pod opisem). Usztywnienia przenoszące obciążenia na denniki i skręconą z dnem dużą płytę stalową, schowane są wewnątrz kadłuba. Połączenie takie jest bardzo mocne i bez zwiększania powierzchni zmoczonej pozwala przenieść obciążenia na   dużą powierzchnię dna. W ten sposób zmniejsza się możliwość awarii przy wejściu na mieliznę. Pokład ma konstrukcję w całości przekładkową. Zabudowa  z drewna litego i sklejki.

Takielunek
Umiarkowanie wysoki, lekki i mocny takielunek ułamkowy z jedną parą długich salingów. Duże kąty olinowania redukują obciążenia masztu. Stateczność jachtu pozwala nieść żagle o dużej powierzchni. Możliwości jachtu, m. in., dobrze charakteryzuje stosunek pierwiastka z powierzchni ożaglowania niesionego na wiatr do pierwiastka trzeciego stopnia z masy jachtu. Dla większości współczesnych jachtów balastowych jest to wartość od 4,3 do 5. Dla "Pasji 1200" współczynnik wynosi 5,45. Grot, w górnej części pełnolistwowy, ma 62,2 metra kwadratowego.   Trzy rzędy refów. Refowanie grota reflinami z kokpitu. Poprowadzone na nadbudówce szoty nie przeszkadzają załodze. Przewidziano możliwość wyboru foka marszowego. Klasyczny, pracujący przed wantami, o powierzchni 31,5 metra kwadratowego lub samozwrotny fok o powierzchni 25,5 metra kwadratowego. Roler foka umieszczony pod pokładem. W bejdewindzie refujemy od 5 stopni Beauforta.

Pokład
Nadburcie laminatowe jest przedłużeniem burty. Szerokie na 7 cm pozwala postawić stopę bez obawy o jej uszkodzenie. Kotwica wyjmowana wraz z obrotowym okuciem. Półpokłady szerokie, stójki relingu i knagi mocowane w i na nadburciu - chodząc na przechyle nie połamiemy o nie palców. Cofnięty sztag pozwala wygodnie wchodzić na jacht od dziobu. Pokładówka wypłaszczona by można było bezpiecznie na niej stanąć. Kokpit szeroki z centralnym składanym stołem. Konsola stołu (i szturwału) stanowi oparcie dla nóg osób siedzacych w kokpicie. Sternik ma pełną widoczność z pozycji siedzacej. W szerokiej pawęży, pod siedziskiem sternika, umieszczony jest bączek. Platforma kąpielowa dostatecznie szeroka dla dwu osób.

Wnętrze
W przestronnym wnętrzu wysokość ponad 200 cm. Oświetlenie lukami pokładowymi i oknami w nadbudówce.  Wchodzimy przez zejściówkę pod która mieści się silnik. Po bokach zejsciówki dwie szafy na sztormiaki, dostępne kokpitu i wnętrza. Trzy dwuosobowe kabiny z własnymi toaletami, wyposażone każda w dwie szafy ubraniowe i szafki. W kabinach rufowych na kojach można usiąść nawet w najniższej, podkokpitowej ich części. Koje mogą być podwójne lub dwie pojedyńcze.   Toalety wyposażone w prysznic, umywalkę, WC. Przed toaletą szafka na lewej burcie więcej niż  pełnowymiarowy stół nawigacyjny z siedziskiem dla dwóch osób i licznymi szafkami, półkami i miejscem na elektronikę. Na prawej burcie duży kambuz, z którego trudno wypaść.  Przed stolem nawigacyjnym stół i kanapy wygodne dla 6 osób. Na przeciw, na P.B. kanapa-koja. Zabudowa oraz pilersy i handrelingi pozwalaja bezpiecznie chodzić we wnętrzu na przechyle. Mesa o długośi po podłodze 3,95m jest nadzwyczaj przestonnym pomieszczeniem .W kabinie dziobowej dwie cofnięte do grodzi i wygodne również w morzu koje, szafki burtowe i podkojowe, szeroka podłoga. Forpik stanowi przestrzeń bagażową lub komorę pływalnościową. Zabudowa wnętrza lekka, w całości, włącznie z podsufitkami, drewniana.

Budowę pierwszego egzemplarza rozpoczęto w styczniu 2004.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego