Pasja 660 MS - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 660 MS

JACHTY MOTOROWO-ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE
660 MS
długość kadłuba L - 6,53 m
szerokość B - 2,64 m
zanurzenie T - 0,64 m
żagle S - 18 m2
masa M - 900 kg
balast G - 360 kg
wys. wnętrza - 2,00 m
silnik przyczepny - 3 do 8 kW
660 MS-G
długość kadłuba L - 6,53 m
długość całkowita - 8,10m
szerokość B - 2,64 m
zanurzenie T - 0,64 m
żagle S - 30 m2
masa M - 920 kg
balast G - 360 kg
wys. wnętrza - 2,00 m
silnik przyczepny - 3 do 8 kW
PODSTAWOWE MATERIAŁY

39 arkusze sklejki wodoodpornej 8 mm,
0,8 m3 tarcicy sosnowej,
0,15 m3 tarcicy dębowej,
wkręty i gwoździe mosiężne,
klej wodoodporny,
metaplex,
dakron na żagle,
linki stalowe na wanty, sztag i sterociągi.

Turystyczny, dzielny, motorowo - żaglowy jacht sklejkowy. Powiększona wersja "Pasji 590 MS" powstała na życzenie żeglarzy o ponad przeciętnym wzroście. Nie ma tu więc próby umieszczenia jak najliczniejszej załogi. Jest przestronne i wysokie (2m) wnętrze oraz ponad dwumetrowe, szerokie koje. Pod kokpitem koja dwuosobowa. Kambuz mieści szafki, zlewozmywak i wahliwie zamocowaną kuchenkę. Na przeciw kambuza, na prawej burcie, umieszczono zamykaną toaletę. Wysokość toalety jest taka jak w przedniej części nadbudówki i pozwala sternikowi patrzeć do przodu nad toaletą. Przy zejściówce, na prawej burcie zaprojektowano wewnętrzne stanowisko sterowania. Sternik ma przed sobą stolik nawigacyjny. w jachcie przewidziano studnię dla silnika przyczepnego. Możliwe jest zabudowanie pod kokpitem stacjonarnego silnika wysokoprężnego.

   Przewidziano dwie wersje takielunku, bermudzki i gaflowy. Ożaglowanie bermudzkie przeznaczone jest dla żeglarzy stawiających na pierwszym miejscu prostotę i wygodę w obsłudze żagli. Drewniany maszt, kładziony, ustawiony jest w cęgach na pokładzie i utrzymywany dwiema wantami i sztagiem. Wykonanie tak nieskomplikowanego takielunku bermudzkiego jest proste i mało pracochłonne.

   "Pasja 660 MS" szczególnie ładnie prezentuje się w wersji "G" - z ożaglowaniem gaflowym. Klasyczna sylwetka kadłuba z zakładkowym poszyciem, drewniany maszt, bom, gafel i rejki, brązowe lub białe ale zawsze jednobarwne żagle. Powierzchnia gaflowych żagli nie jest mała. Duża stateczność, mała masa i 30 metrów kwadratowych żagli, pozwalają szybko żeglować. Drzewca "Pasji 660 MS-G" są na tyle lekkie, że jednoosobowa obsługa nie jest trudna. Należy tylko, przy rosnącym wietrze, na czas zrzucać poszczególne płótna.

   Dzięki starannemu opracowaniu rozwijalnych powierzchni burt i dna, kadłub wygląda jak obły przy zachowaniu prostego w wykonaniu poszycia sklejkowego. Dla ułatwienia konserwacji kadłub zaleca się pokryć cienką warstwą laminatu epoksydowo-szklanego. Długi kil chroni kadłub, ster i śrubę przy wejściach na mieliznę. Pomimo niewielkiego zanurzenia jacht szybko i ostro idzie na wiatr. Zakres stateczności dodatniej, podobnie jak w "Pasji 590 MS", osiąga 180 stopni. Oznacza to, że zamkniętego szczelnie jachtu nie można utrzymac w pozycji grzyba w żadnych warunkach - natychmiast wraca do normalnego położenia.
Fotografie Pana Marka Iwy - budowniczego i armatora "Carpe diem"
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego