Albatros 590 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Albatros 590

JACHTY MOTOROWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 5,90 m
szerokość B - 2,40 m
zanurzenie T - 0,34 m
masa M - 550 kg
balast G - 140 kg
wys. wnętrza - 1,80 m
silnik przyczepny - 3 do 8 kW
PODSTAWOWE MATERIAŁY

32 arkusze sklejki wodoodpornej 8 mm,
0,7 m3 tarcicy sosnowej,
wkręty i gwoździe mosiężne,
klej wodoodporny,
metaplex,
linki stalowe na sterociągi.

Jest to motorowy jacht wypornościowy, odporny na dużą ilość bagażu, przeznaczony do wygodnej i dalekiej turystyki dla 3-4 osobowej załogi. Istnieje moźliwość rozłożenia koi dziobowej i uzyskania w ten sposób dodatkowych miejsc do spania lub zabudowy drugiej hundekoi na prawej burcie.  Jacht może być napędzany nie wymagającym uprawnień silnikiem o mocy do 5 kW. Szeroki kadłub o wysokich burtach i obniżający położenie środka ciężkości balast zapewniają stateczną i suchą żeglugę. Długi kil jest bezpieczny przy gwałtownych wejściach na mieliznę - nie grozi uszkodzeniem konstrukcji kadłuba. Niewielkie zanurzenie pozwoli żeglować po płytkich wodach. Chroniony stepką ster posiada podnoszoną obrotową płetwę z blachy stalowej. Sterowanie rumplem z kokpitu lub szturwałem ze sterówki np. podczas deszczu. W obszernym odpływowym kokpicie studzienka silnika przyczepnego. Silnik ten z wierzchu nakryty jest podnoszoną ławką rufową. Rozwiązanie takie utrudnia kradzież silnika pozwalając jednak na jego obsługę. Istnieje możliwość montażu silnika stacjonarnego. We wnętrzu trzy wygodne 2-metrowe koje, kambuz, zamykany przedział WC, duży stół w mesie, stanowisko wewnętrznego sterowania oraz liczne szafki i szafy ubraniowe. W sterówce wysokość stania. Jest to jacht dla tych, którzy lubią wygodną żeglugę turystyczną z niewielką załogą. Kadłub o konstrukcji sklejkowej z pasów sklejki łączonych na zakładkę co nadaje jachtowi wygląd kuterka. Wszystkie pasy poszycia opracowano jako powierzchnie rozwijalne, zapewni to łatwość poszywania.Balast wewnętrzny w postaci dwu 70-kilogramowych kształtek wykonanych ze złomu zalanego betonem, umieszczonych pod kojami.

"Albatros 590" ma siostrzaną konstrukcję motorowo-żaglową, "Pasję 590 MS".

Poniżej fotografie Albatrosa 590 zbudowanego przez pana Mieczysława Salewicza. Bardzo interesujące są doświadczenia armatora zdobyte podczas pływania na silniku elektrycznym:
"Budowa trwała od czerwca 2015 do lipca 2016 z półroczną przerwą zimową. Łódka jest fantastyczna i budzi duże zainteresowanie nad jeziorami pojezierza Drawskiego. Albatros napędzany jest silnikiem elektrycznym, który radzi sobie bardzo przyzwoicie. Silnik tej łódki to Haswing 2HP, zasilany z czterech akumulatorów 12V 140Ah. Połączone są w dwa pakiety po 24V, na każdej burcie jeden pakiet. Można je włączać osobno lub razem. Są one jednocześnie balastem, ważą razem ok. 140kg. Jednorazowe ładowanie akumulatorów wystarcza na przepłynięcie od 50 do 80 km." Pan Mieczysław Salewicz założył kanał na YouTube pod nazwą : Żeglarz szuwarowo-bagienny. Jest tam 10 filmów z budowy i eksploatacji Albatrosa 590. Jacht jest interesująco, oryginalnie i z wdziękiem wystylizowany przez budowniczego. Warto popatrzyć zarówno na jacht jak i możliwości silnika elektrycznego.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego