Albatros 900-970 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Albatros 900-970

JACHTY MOTOROWE
DANE TECHNICZNE:

Długość Lc - 9,00 m lub 9,70 m +
Długość w KLW Lw - 8,40 m
Szerokość B - 3,30 m
Zanurzenie T - 0,70 m lub 0,54 m
Wolna burta Fp - 1,20 m
Wysokość nad klw - 2,70 m lub 3,40 m
Wyporność Vk - 6,10 m3
balast - 900 kg
PODSTAWOWE MATERIAŁY

blachy stalowe - ok. 3500 kg z zapasem na odpad
sklejka w-o 10-12 mm - 25 - 28 arkuszy
sklejka w-o 4mm - 12 arkuszy
tarcica sosnowa - ok. 0,4 m3
metaplex, wkręty, śruby
  
Budowa jachtu żaglowego stwarza niewielkie możliwości indywidualizacji projektu. Takielunek, balast, ster i bryła kadłuba są tak zgrane by uzyskać jednostkę funkcjonalną i  sprawną pod żaglami. Niemal zawsze zbyt daleko idące  zmiany w konstrukcji jachtu żaglowego pogarszaja jego właściwości i bezpieczeństwo pływania.
   Jacht motorowy nie jest obciążony żaglami i jeżeli przy mocnej konstrukcji stalowej ma odpowiedni zapas stateczności oraz możliwość utrzymania środka ciężkości w przewidzianym miejscu to mamy większą możliwość dostosowania jednostki do indywidualnych potrzeb przy zachowaniu bezpieczeństwa i dobrych własności nautycznych. "Albatros 900-970-970+" to projekt dla indywidualistów. Wybierajac spośród zawartych w dokumentacji rozwiązań budujemy jacht dostosowany do liczby załogi, charakteru pływań i własnych potrzeb estetycznych. Rysunki przedstawiają kilka z możliwych zestawień. Poniżej zakres możliwej indywidualizacji projektu.

Długość kadłuba. Kadłub podstawowy o długości 9 m może być przedłużony o 70-centymetrową integralną platformę kąpielową lub przedłużona może być kabina rufowa. Do pawęży możemy przyspawać rurową platformę kąpielową z wersji "900".

Zanurzenie.  W wersji z kilem 70 cm. Możliwe jest zastosowanie większej, przez to sprawniejszej śruby. Kil chroni dno , ster i śrubę, tłumi rozkołys i ułatwia sterowanie przy bocznym wietrze i na fali. Na płytkich rzekach lepsza będzie wersja ze skegiem - 54 cm zanurzenia. Skeg stabilizuje kursowo i chroni śrubę oraz ster.

Kabina rufowa. W wersji "900" ma 2 m długości. Przedłużając ją o 70 cm zyskujemy miejsce na zabudowanie np. drugiej toalety i biurka. Zwiększa się powierzchnia pokładu rufowego.

Kokpit. Na rufie jachtu możemy umieścić kabinę lub głęboki kokpit.

Zewnętrzne stanowisko sterowania.   Jacht może być wyposażony jedynie w wewnętrzne stanowisko sterowania. Dodatkowe zewnętrzne stanowisko możemy umieścic na tylnej ściance nadbudówki lub na całym dachu nadbudówki wykonać osłonę i przenieść drugie stanowisko sterowania na nadbudówkę (wersja FB).

Balast.   Przewidziano balast wewnętrzny z możliwościa wytrymowania wybranej wersji jachtu.

Linia wzniosu nadburcia.  Możemy wykonać nadburcie o klasycznej linii wzniosu, z uskokiem lub o wzniosie odwróconym dobierając stylizację i wykończenie kadłuba do upodobań armatora.

Budowniczy otrzymuje pełną dokumentację wszystkich wariantów by móc później dokonać wyboru.

Jacht jest stalowy przeznaczony do wykonania w warunkach amatorskich. Rodzinny, turystyczny, na każdą pogodę, również do długich rejsów. Mocny kadłub, grubość poszycia dna i burt 4 mm. Balast obniża środek ciężkości, integralna płetwa chroni ster. Małe zanurzenie, duża stateczność. Jacht przystosowany do obsługi jednoosobowej. Przestronne wnętrze, mesa-salon pokładowy z wewnętrznym stanowiskiem sterowania.

Zaprojektowano kadłub, którego burty posiadają wzdłużny układ wiązań, co pozwala na uzyskanie większej płynności poszycia. Dno, układ wiązań poprzeczny, wzmocnione jest stalowymi dennikami. Rurowy wzdłużnik obłowy ułatwia amatorskie wykonanie kadłuba i wzmacnia obło.

Pokład ma konstrukcję stalową usztywnioną pokładnikami z płaskownika. Przewiduje się wykonanie powierzchni przeciwpoślizgowych na pokładzie w wersji zgodnej z wymaganiami armatora. Szerokie półpokłady, wygodne miejsce do  opalania na dziobie i rufie.
Ze względu na koszt, przewiduje się miejsce na zastosowanie  silnika stacjonarnego indywidualnie wybranego  przez armatora. Może to być marynizowany silnik samochodowy lub typowy silnik jachtowy. Zalecana moc silnika - 25 do 40 kW.

Wnętrze.
Rozplanowanie wnętrza ma umożliwić  odpoczynek bez obowiązkowego kontaktu z całą załogą. Sprzyja to zachowaniu przyjacielskiej atmosfery podczas całego rejsu. Dwie obszerne, zamykane kabiny stwarzają możliwość żeglowania dwóch rodzin. Centralnym miejscem jachtu jest przeszklona mesa-salon pokładowy. Na lewej burcie znajduje się stół i kanapa w kształcie litery L o długości 2,30 m. Po przeciwnej stronie umieszczono stanowisko sternika i szafki ubraniowe. Pod podłogą jest miejsce na obszerną maszynownię oraz zbiorniki paliwa i wody. Wysokość mesy wynosi 2,05 m.
Zamykana kabina rufowa mieści szafki, koję dwuosobową i jedną koję pojedyńczą. Istnieje możliwość rozłożenia drugiej (piętrowej) koi pojedyńczej. W kabinie rufowej wysokość wynosi 1,80 m.
Przed mesą na prawej burcie umieszczono obszerny kambuz zaopatrzony w kuchenkę, zlewozmywak, blat roboczy i szafki. Istnieje możliwość zainstalowania lodówki. Na przeciwko kambuza mieści się łazienka. Wynosząca 1,40 m odległość między ściankami pozwala zainstalować kabinę prysznicową, wc, umywalkę i liczne szafki. Wysokość w kambuzie i łazience wynosi 1,90 m.
Na dziobie umieszczono zamykaną 3-4 osobową kabinę stanowiącą odpowiednik kabiny rufowej. Wysokość w kabinie dziobowej wynosi 1,90 m.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego