Pirania IV - VI - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pirania IV - VI

BEZKABINOWE ŁODZIE ŻAGLOWE

DANE TECHNICZNE:

długość - 3,00m
szerokość - 1,48m
żagle - 6 / 4,7 / 5,6m2
masa całkowita - 44kg

PODSTAWOWE MATERIAŁY:

sklejka w-o - 5 arkuszy
tarcica sosnowa - ok. 0,05 m3
gwoździe i wkręty - ok. 45 dag
dakron wg wersji ożaglowania

Piranie IV, V, VI to większe siostry w rodzinie. Kadłuby mają 3 m długości. Podobnie jak wersja II i III są proste w budowie, uniwersalne, stateczne i wyjątkowo dzielne. Potrafią żeglować pod pełnymi żaglami gdy morskie jachty balastowe leżą na burcie. Służą do pływań rekreacyjnych, nauki żeglowania, wędkowania  a nawet do turystyki.  Wygodnie mogą żeglować 3 dorosłe osoby lub rodzice z dwojgiem dzieci. Drzewca w wersjach V, VI  mieszczą się wewnątrz łodzi. Łódkę można przewozić na dachu samochodu. Obszerny kokpit, tworząca siedzisko ława kokpitowa, wysokie burty, duża stateczność pozwalają żeglować wygodnie i bezpiecznie na wysokiej fali. Wszystkie wersje ożaglowania eliminują niebezpieczeństwo uderzenia bomem. Wysoką sprawność wykazuje oryginalne, stworzone specjalnie dla "Piranii" ożaglowanie wersji IV. Grotżagiel ten, dzięki specjalnemu układowi listew, zachowuje sprawny profil pomimo braku bomu i obciągacza. Również w wersjach z grotem lugrowym Pirania żegluje szybko, ostro oraz, dzięki nisko położonemu środkowi żagla, z niewielkimi przechyłami nawet przy silnych wiatrach. Z żeglowaniem na "Piranii" nie mają kłopotu dzieci. Przyjęty system budowy - konstrukcja bezwręgowa "szyta i sklejana" - jest najłatwiejszym sposobem amatorskiego montażu łodzi.  Zalaminowane sztorce sklejki zabezpieczone są przed ingerencją wody. Przedłuża to żywotność konstrukcji. Ster zawieszony na linkach cechuje prostota i łatwość wykonania oraz dobre, sprawdzone własności eksploatacyjne. Podczas przechodzenia płycizn luzujemy dolną linkę. Idea tego steru oraz ożaglowania w wersji III i IV są oryginalnymi rozwiązaniami konstruktora "Piranii". Dokumentacja opracowana została z uwzględnieniem maksymalnej oszczedności materiałów, prostoty technologicznej i łatwosci wykonania. Na osobnych rysunkach są pokazane elementy które trzeba wyciąć/skleić a przy opisie budowy pokazano etapy montażu. Łatwość budowy i dobre, również w trudnych warunkach, własności nautyczne "Piranii" dają wiele satysfakcji. Montaż wersji IV,V lub VI to ok. 50 godzin. Do montażu wystarczy posiadanie młotka, szczypiec, wkrętaka, nożyczek, piły ręcznej, wiertarki i struga .
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego