Pasja 400, 401 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 400, 401

BEZKABINOWE ŁODZIE ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość - 4,00m
szerokość - 1,56m,
zanurzenie - 0,13/0,80m,
wypór - 280 kg,
grot - 6,85 m2 fok - 2,85 m2
kokpit 1,10 x 2,55 m,
grot dla " 401 " - 7 m2
PODSTAWOWE MATERIAŁY

5 arkuszy sklejki 6 mm,
2 arkusze sklejki 10 mm,
tarcica sosnowa ok. 0,2 m3,
gwoździe i wkręty ok. 70 dag,
10 mb dakronu,
lina miękka 8 mm - 40 m,
stalówka 2,5 - 15 m.

" Pasja 400 " powstała jako powiększona wersja "Pasji 375", równie łatwa w budowie, elegancka , wszechstronna i nieco szybsza. Dwóm osobom pozwoli spędzić długi urlop zapewniając wygodny nocleg pod rozpiętym na bomie namiotem. Obszerny forpik pomieści niezbędne wyposażenie. Załoga łatwo przeniesie łódź z miejsca na miejsce i zwiedzi akweny niedostępne dla cięższych jednostek. Pasja może służyć jako żaglówka turystyczna, rekreacyjna, regatowa lub szkoleniowa.
Zaprojektowano dwie wersje takielunku - slup (Pasja 400) lub ket (Pasja 401). Wersję ket możemy rozbudować do slupa przesuwając maszt i podwięzie oraz dodając fok. Kadłub wraz z mieczem i sterem waży zaledwie 60 kg i może być łatwo transportowany. Łódka łatwo wchodzi w ślizg. Płaskie dno, w połączeniu z umiarkowanie wysokimi i silnie rozchylonymi burtami oraz ostrym wejściem KLW, pozwoli żeglować szybko i sucho pod wiatr i fale nawet w trudnych warunkach. Obszerny i głęboki kokpit ma długość 2,55 m. Nie przedziela go skrzynka mieczowa. Pochylona gródź, ze szczelnie zamykanymi lukami, oddzielająca forpik bedący jednocześnie komorą pływalnościową, stanowi doskonałe oparcie dla osoby opalającej się w kokpicie. Zalecana moc silnika pomocniczego ok. 2 KM.
Podnoszony obrotowo miecz umieszczony jest pod grodzią i nie zajmuje miejsca w kokpicie. Kadłub jest samonośną skorupą, której elementy wzajemnie się usztywniają. Skrzynka mieczowa stanowi jednocześnie wspornik podmasztowy i usztywnia pokład, dno oraz gródź.
Konstrukcja łodzi została opracowana z maksymalnym uwzględnieniem prostoty technologicznej oraz oszczędności materiałów. Według opinii budowniczych założenia te zostały całkowicie spełnione.
Pasy burtowe i denne łączymy metodą szycia i sklejania, obginając je na grodzi i jednym wręgu montażowym. Przyjęta metoda budowy gwarantuje szczelność i trwałość kadłuba. Dokumentacja została opracowana tak, by zastąpiła również podręcznik i była czytelna dla osób nie mających doświadczenia w budowaniu łodzi.

Orientacyjny czas budowy: około 110 roboczogodzin.

Ze wzgledu na łatwość budowy konstrukcja szczególnie polecana początkującym szkutnikom - amatorom.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego