Barka 1300 Pilot - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Barka 1300 Pilot

JACHTY MOTOROWE
DANE TECHNICZNE:

długość – 12,98 m
długość w klw – 12,00 m
szerokość – 4,20 m
zanurzeniae – 0,54 m
wypór do klw – 12,70 T
wysokość nad klw – 2,80 m
silnik – 40 KM do 100 KM
załoga – do 12 osób

Wygodny śródlądowy jacht nawiązujący stylem do łodzi pilotowych. Dom na wodzie którym można wędrować po rzekach i jeziorach Europy. Kadłub i pokłady siatkobetonowe, nadbudówka drewniana. Dlaczego siatkobeton, ciężki materiał dla amatorów z którego niegdyś zbudowano wiele jachtów żaglowych? Ponieważ ma własności szczególnie korzystne nie dla jachtów żaglowych lecz właśnie dla ciężkich motorowych łodzi mieszkalnych użytkowanych na wodach które mogą zamarzać. Jest to tworzywo o wyjątkowej odporności na ściskanie co pozwala na zimowanie jachtu w lodzie. Jest odporny na uszkodzenia. Jest łatwy do naprawienia. Utrzymanie jachtu z siatkobetonu jest tanie i niekłopotliwe. Wyraźnie tańsze od innych są materiały na kadłub a sama budowa to proste czynności nie wymagające wysokich kwalifikacji.
Houseboat nie musi być nieporadnym kioskiem na pływakach. Można mu nadać formę prawdziwego stateczku. Ukształtowanie linii kadłuba z ostrymi przekrojami dziobowymi, ostrym wejściem w klw i pełną linią pokładu powoduje, że jacht przecina fale i żegluje sucho. Nie wystąpią typowe na kadłubach o pełnych w rejonie dziobu wodnicach, zderzenia z falami. Pozwala to płynąć wygodnie. Krążownicza rufa dobrze przyjmuje fale i pasuje do stylu kadłuba. Przekroje wręgowe ukształtowano tak by uzyskać małe zanurzenie, niewielkie opory i dużą stateczność. Skeg chroni ster przy kontakcie z dnem, zapewnia stateczność kursową i łatwe sterowanie. Jacht służący do długich wędrówek powinien być cichy, wygodny, bezpieczny, pakowny, ekonomiczny i dobrze komponować się z otoczeniem. Klasyczne kształty budzą sympatię żeglarzy. Kadłub został zoptymalizowany dla prędkości do 8 węzłów. Silnik nie powinien spalać więcej niż 4 litry oleju napędowego na godzinę. Na jednostkę wypornościową możemy zabrać dużą ilość paliwa, turystycznego ekwipunku oraz zapasy wody, jacht nie będzie wrażliwy na obciążenie. Podczas pływania z prędkością ekonomiczną na spokojnej wodzie silnik obciążony jest w niewielkim stopniu. Wpływa to korzystnie na bezawaryjność i długotrwałość eksploatacji napędu. Zrównoważony, chroniony skegiem ster umieszczono w strumieniu zaśrubowym, dodatkowo przewidziano możliwość zastosowania dziobowego steru strumieniowego, napędzanego silnikiem elektrycznym.

Silnik
Trudno znaleźć dwa indywidualnie budowane jachty z identycznym napędem. Nowe yanmary, lekko używane volvo, marynizowane wolnossące mercedesy pamiętające karoserię ze skrzydełkami i bardzo wiele innych.  Armator zawsze wybiera według własnych preferencji. Wszystkie zmieszczą się w obszernej maszynowni. Zaleca się wybór wysokoprężnego silnika stacjonarnego o mocy ok. 50 KM.  Maksymalna moc zainstalowanego silnika nie powinna przekraczać 100 KM.

Wnętrze.
Elementy wnętrza nie stanowią usztywnień kadłuba. Wnętrze może być zaplanowane dowolnie, według potrzeb armatora. Poniżej opis propozycji wnętrza zawartej w projekcie.
Przez odsuwane drzwi wchodzimy do najważniejszego pomieszczenia. Obszerny salon-sterówka z panoramicznym widokiem. Długość podłogi 4,20 m. Wysokość 205 cm. Na LB możemy postawić dwa fotele. Na przeciwko  kanapa L oraz stół. Przy stanowisku sterowania kanapa dla dwóch osób. Na podszybiu stół nawigacyjny i miejsce na elektronikę. Przy ściance rufowej garderoba a naprzeciwko niej zejście do kabiny rufowej. Tradycyjnie jest to kabina armatorska. Przestronna, mieści dwuosobową koję, szafy i  liczne szafki, półokrągłą kanapę, stół i szafkę z blatem pod komputer. Wysokość wnętrza 186 cm. Do kabin dziobowych (wysokość 2,00 m) prowadzi zejściówka położona obok stanowiska sternika. Na lewo od zejściówki wejście do pomieszczenia prysznica z siedziskiem, na prawo do łazienki wyposażonej w umywalkę, toaletę i szafki.  Przed prysznicem duży, dwumetrowy kambuz, w nim kuchenka,lodówka, zlewozmywak i liczne szafki. Naprzeciwko kambuza dwuosobowa kabina z dużą koją, szafkami i szafą ubraniową. W dziobie  kabina dwuosobowa z kojami na różnych poziomach oraz dwiema szafami ubraniowymi. Wszystkie pomieszczenia mają naturalną wentylację i dostęp światła dziennego przez luki lub bulaje. Maszynownia oraz przestrzeń gospodarcza i ładunkowa mieszczą się pod salonem.
Niezabudowane pokłady rufowy i dziobowy pozwalają na dowolne rozstawienie kilku foteli lub leżaków. Pokład otoczony stałym relingiem pozwala czuć się bezpiecznie. Na tylnej ściance nadbudówki umieszczono bardzo potrzebne w czasie upałów zewnętrzne stanowisko sterowania.

Poniżej fotografie pana Krzysztofa Ufnalskiego pokazujące budowę jachtu z siatkobetonu. Po nich fotografie p. Macieja Stachowicza budującego B1300 z laminatu na przekładce z Herexu. warto zwrócić uwagę na sposób obracania kadłuba.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego