Setka A - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Setka A

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE wersja balastowa

długość L - 5,0 m
szerokość B - 2,20 m
zanurzenie T - 1,23m
żagle S - 15,4 m2
wypór D - 800 kg
balast G - 170 kg
masa całkowita jachtu - 470 kg

DANE TECHNICZNE wersja mieczowa

długość L - 5,0 m
szerokość B - 2,20 m
zanurzenie T - 0,24/1,10m
żagle S - 15,4 m2
wypór D - 800 kg
balast G - 170 kg
masa całkowita jachtu - 470 kg
PODSTAWOWE MATERIAŁY:

1. Tarcica 25 mm (strugać do ok. 22 mm) ok. 0,3m3 sosna lub modrzew, lub dąb. Na denniki zaleca się dąb.
2. Sklejka wodoodporna 10 mm 10 arkuszy (1,22m x 2,44m) (dla wersji mieczowej 11 arkuszy)
Sklejka wodoodporna 8 mm 9 arkuszy (1,22m x 2,44m)
3. Blacha stalowa na płetwę balastową Wg wymiarów
4. Epidian 5 do klejenia i laminowania złączy ok. 15 ­ 20 kg (zużycie żywicy jest trudne do określenia, zależy od dokładności spasowania elementów oraz od talentów laminarskicH wykonawcy)
5. Wkręty nierdzewne 4x35 ok. 3 kg
6. Tkanina szklana 200G ok. 5 kg
7. Ołów na balast 100 kg + zapas 10­20%
8. Poliwęglan o grubości 6 mm (na okna) Wg rysunku
9. Profile ZML Kęty Maszt A5455 (115x76) dł. 7,0 m bom A4066 (74x62) dł. 2,40 m
10. stalówka nierdzewna (1x19) o 5mm ok.16 m (wersja z jednym sztagiem)
11. Liny miękkie o 6­8 mm na fały ok. 50 m
12. Liny miękkie o 8­10 mm na szoty ok.45 m

Profil masztu w wersji mieczowej: Kęty A5456 (92x70)
Profile zastępcze masztów wersja balastowa:
TRIMET: M361
MAST: MS108
KĘTY: A4446
Profile zastępcze bomów:
MAST: M70 lub M87
KĘTY: A4721 lub A5456

To najnowsza z Setek. W wersji balastowej opracowana do regat Setką przez Atlantyk 2016

Prawie wszyscy zainteresowani "SpA  2016" akceptowali i oczekiwali wersji o bardziej nowoczesnej sylwetce. Dziobnica pionowa, pawęż nieznacznie szersza, dno nieco bardziej wypłaszczone (to dla ślizgu), o dziesięć centymetrów dłuższy pokład dziobowy. Zmieniony grot. Bulb jest ten sam a więc formy można wykorzystać. Niewielka zmiana w położeniu i obrysie płetwy stalowej. Nieco wygodniejszy kokpit. Ciężar "Setki" pozwala holować ją na lekkiej przyczepie d.m.c. poniżej 750 kg. Jachcik ma wszystkie zalety Setki B-A takie jak prostota budowy, dzielność, duży zakres stateczności,  suche żeglowanie na fali, mocna i lekka konstrukcja. Jednak Setka A jest  szybsza od starszych wersji. Żeglując po Bałtyku Atom i Mona przekraczały 10 węzłów pomimo krótkiej fali niesprzyjającej surfowaniu.
Setkę A tak jak starszą Setkę można wybudować również w wersji mieczowej. Miecz obrotowy z blachy stalowej, balast wewnętrzny, wyjmowany, umieszczony pod kojami. Ta wersja przeznaczona jest do pływania po wodach śródlądowych.
Jak zbudować Setkę krok po kroku pokazano na blogu konstruktora http://setkaatlantyk.blogspot.com/, wpisy od marca do października 2012. Są tam również pokazane użyte materiały oraz podano czasy wykonania po każdym dniu budowy.
Dokumentacja Setki A została poszerzona o wersję z podnoszonym kilem. Projekt wykonano tak by własności morskie wersji z liftkilem były maksymalnie zbliżone do wersji z kilem stałym. Zaprojektowano kil z blachy stalowej. Skrzynkę kilową z laminatu. Bulb ten sam co w wersji ze stałym kilem. Uzyskano połozenie SC łodzi niemal identyczne jak w wersji z kilem stałym i taką samą stateczność. Zastosowane rozwiązanie ma mocną konstrukcję by mogło służyć żeglowaniu po otwartym morzu. Skrzynię kilową zaprojektowano tak by łatwo można przebudować wersję balastową na wersję z liftkilem. Zanurzenie z podniesionym kilem wynosi 40 cm. Nadal wystarczy miejsca by spać na podłodze. Trzeba tylko nogi nieco wsunąć pod kokpit. Wykonanie skrzyni i podnoszonego balastu pokazano na blogu https://setkaatlantyk.blogspot.com/ wpisy od marca do kwietnia 2023.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego