Pasja 925 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 925

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE

długość L - 9,25 m  
długość w klw Lklw - 8,15 m  
szerokość B - 3,14 m  
zanurzenie T - 0,35 / 1,70 m
zanurzenie w wersji balastowej - 1,15m
wyporność do klw D - 3300 dm3  
masa jachtu .- 2500 kg w tym balast - 1000 kg  
pow. pomiarowa żagli - 37 m2  
grot - 28 m2   fok - 16 m2
wysokość wnętrza max. - 1,95 m
PODSTAWOWE MATERIAŁY

Tarcica 25mm (strugać do 22mm) - 2 m3 sosna, modrzew, mahoń lub dąb
Dąb na denniki i stępkę wg wymiarów (deski na stępkę można kleić na zakos 1:10)
Sklejka wodoodporna na zabudowę wnętrza i pokład - 32 arkusze (1,22m x 2,44m)
Blacha stalowa na miecz i ster - wg wymiarów,
Epidian 52 - ok.100 kg
Tkanina lub mata szklana - ok.40 kg
Wkręty mosiężne
Gwoździe miedziane
Metaplex (plexi) 8mm - wg rys.
Profile ZML Kęty
Stalówki, dakron, liny miekkie wg rys.
Silnik - wg możliwości budującego (pod zejściówką jest miejsce na silnik stacjonarny).

"Pasja 925" została zaprojektowana jako jacht przeznaczony do budowy amatorskiej z łatwych w obróbce i dostępnych materiałów, przy możliwie największym ograniczeniu kosztów. Stąd prosta konstrukcja sosnowa oparta na wręgach wycinanych. Poszycie listewkowe laminowane. Wymiary elementów wnętrza dostosowano do wymagań osób wysokich. Balast może być wyjmowany do transportu. Balast stały, tylko do pływań śródlądowych, można zastąpić balastem wodnym umieszczonym w miękkich zbiornikach pod kojami.
Wnętrze dostosowano do potrzeb ceniącej wygodę rodziny. Podział na trzy kabiny stwarza możliwość wypoczynku w samotności, co w dłuższym rejsie jest ważne dla zachowania przyjaznej atmosfery wśród załogi. Koja rufowa dł.2,10m pozostałe koje mają po 2m długości. Obszerna toaleta z możliwością zainstalowania prysznica, duży stół nawigacyjny z wygodnym siedziskiem oraz obszerny kambuz, z którego trudno wypaść nawet na dużej fali, tworzą wygodne i przestronne wnętrze.
Kadłub o poszyciu listewkowym (słomka) budujemy ustawiając ramy wręgowe na łożu montażowym dnem do góry. Wszystkie elementy kadłuba kleimy klejem epoksydowym. Zład skręcamy wkrętami mosiężnymi. Na ustawionych ramach wręgowych zakładamy stępkę oraz pierwsze, szerokie listwy poszycia. Ukosujemy wręgi. Poszywamy kadłub listewkami  (łącznie ok. 1900 m + odpady). Listewki kleimy ze sobą i zbijamy sztyftami dł. 60mm co 21cm z przesunięciem o 7 cm w kolejnych warstwach. Do wręgów przybijamy co trzecią listewkę. Skrzynkę mieczową należy polaminować od wewnątrz przed jej złożeniem. Montujemy skrzynkę mieczową. Strugamy i szlifujemy powierzchnię kadłuba. Laminujemy dno i burty. Odwracamy kadłub. Montujemy pozostałe elementy konstrukcyjne. Poszywamy pokład i nadbudówkę sklejką. Pokład laminujemy możliwie najcieniej - zbrojenie szklane nie większe niż 300 g/m2. Montujemy okucia i elementy wyposażenia pokładu. Zabudowujemy wnętrze. W wersji balastowej jacht posiada mocniejsze denniki i zewnętrzną stępkę z blachy stalowej. Do stępki przyspawana jest płetwa balastowa i skeg. Rozwiązanie takie powoduje, że obciążenia od kila przenoszone są na całą długość dna i zwiększa się odporność jachtu na uderzenia o dno.
Stateczność. Jacht zaprojektowano tak by połączyć dobrą stateczność przy małych kątach przechyłu z duzym zakresem stateczności dodatniej. Jacht jest zdolny nieść pełne żagle w bejdewindzie do 6B. Zakresy stateczności dodatniej dla poszczególnych wersji:
wersja mieczowa - 128 stopni przechyłu
wersja mieczowa z pływajacym masztem - 135 stopni przechyłu
wersja balastowa - 148 stopni przechyłu
wersja balastowa z pływajacym masztem - 165 stopni przechyłu

 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego