Pasja 10 - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pasja 10

JACHTY ŻAGLOWE
DANE TECHNICZNE:

Lc - 9,98 m
Lw - 9,55 m
B - 3,70 m
T - 1,50 m
Balast - 1482 kg
H - 2,84 m
Vk - 4900 dm3
Grot - 37 m2
Fok - 22,4 m2
Code 0 - 56 m2
Genaker - 90 m2
Fok sztormowy - 5 m2
PODSTAWOWE MATERIAŁY:
1. Tarcica 25 mm sosna lub modrzew - 0,2 m3
2. Tarcica  ozdobna 25  mm do zabudowy wnętrza - 0,3 m3
3. Sklejka wodoodporna 8-10 mm na zabudowę wnętrza - 22 arkusze (1,22m x 2,44m)
4. Sklejka wodoodporna 15 mm na poszycie  grodzi podmasztowej - 3 arkusze (1,22m x 2,10m)
5. Sklejka wodoodporna 18-20 mm na podłogi - 4 arkusze (1,22m x 2,44m)
6. Żywica poliestrowa - 990 kg
7. Mata szklana 600 - 290 kg
8. Mata szklana 300 - 55 kg
9. Tkanina szklana jednokierunkowa Tk520 (Krosno) - 30 kg
10. Herex 90 grubość 20mm - 92 m2
11. Mikrobalony - wg potrzeb
12. Żywica epoksydowa np. Epidian 5 do klejenia - ok. 20 kg
13. Blacha stalowa na płetwę balastową (finkil) - wg wymiarów 370 kg
14. Blacha stalowa na płetwę balastową (bulbkil) - wg wymiarów 510 kg
15. Ołów na balast (finkil) - 1100 kg + zapas do ok. 20% zależny od czystości ołowiu
16. Ołów na balast (bulbkil) - 960 kg + zapas do ok. 20% zależny od czystości ołowiu
17. Poliwęglan o grubości 10 mm (na okna) - wg rysunku
18. Profile Mast - maszt dł. 14,0m, bom dł. 4,5m
Założenie.
Oceaniczny jacht turystyczny możliwy do wykonania w warunkach amatorskich metodą bez formy na rdzeniu z pianki nienasiąkliwej. Rodzinny  lub czarterowy, przeznaczony do dalekich i długich rejsów. Jednocześnie szybki i dający sternikowi możliwie dużo satysfakcji. Zdolny do surfowania z falą i osiągania prędkości około dwukrotnie większych niż osiągają tej wielkości jachty wypornościowe. Mocna konstrukcja, umiarkowane zanurzenie, stateczność, sprzyjają bezpieczeństwu. Dzięki dużej szerokości i wysokim burtom jacht ma wyjątkowo przestronne wnętrze. Jednostkę wyróżnia sterówka w której zbiegają się szoty, fały i refliny a sternik ma do dyspozycji wygodne siedzisko, szturwał i dwa stoły nawigacyjne. Pasja 10 przystosowana jest do obsługi jednoosobowej ze sterówki, bez konieczności wychodzenia na pokład co ma kapitalne znaczenie dla zmęczonego żeglarza podczas ciężkiej pogody.   
Zaprojektowano kadłub przekładkowy z laminatu p-s na rdzeniu z pianki PCV. Dno wzmocnione laminatowymi wzdłużnikami i dennikami. Płetwa balastowa wyposażona jest w szeroki kołnierz mocno związany z kadłubem tak by zmniejszyć lub wyeliminować możliwość awarii podczas gwałtownego wejścia na mieliznę. Ster wolnonośny zrównoważony na stalowym trzonie dobranym z nadmiarem wytrzymałości.
Pokład ma konstrukcję przekładkową. Przewiduje się wykonanie powierzchni przeciwpoślizgowych na pokładzie w wersji zgodnej z wymaganiami armatora. Szerokie półpokłady, wygodne miejsce do pracy i opalania na dziobie. Sterówka. Kokpit wyposażony w duży stół, dobrze osłonięty, głęboki, długi i szeroki, wielkością porównywalny z kokpitami katamaranów.  

Silnik.
W jachtach budowanych indywidualnie armatorzy wybierają różne silniki. Tu jest na to miejsce. Komora silnikowa mieści się pod sterówką i jest wyższa, dłuższa i około dwukrotnie szersza (1,20 m) od typowych rozwiązań. Zalecana moc silnika - 14 kW do 25 kW. Zalecany silnik - Yanmar 3YM20 o mocy 15,3 kW (21 KM). Ze względu na przeznaczenie jachtu do szybkiego żeglowania zaleca się stosowanie wyłącznie śrub składanych.

Takielunek.
Zaprojektowano takielunek ułamkowy z dwoma poziomami sztagów (stensztag dolny, stensztag górny) i trzema poziomami want (wanta kolumnowa, stenwanta dolna, stenwanta górna) oparty na jednej parze długich salingów.  Szeroko rozstawione podwięzie i duże kąty między masztem a wantami pozwalają zmniejszyć obciążenia masztu. Osprzęt mocny i lekki.  Foki marszowy i sztormowy stawiamy na wewnętrznym sztagu. Na zewnętrznym stawiamy code 0. Grot + code 0 dają łącznie 93 m2 żagli niesionych na wiatr. Przy małej powierzchni zmoczonej i dużych momentach prostujących,  pozwoli to żeglować wyjątkowo szybko i ostro już przy lekkich podmuchach. Podczas dłuższej żeglugi kursami pełnymi stawiamy genaker ( 90 m2 ). Jego róg halsowy mocujemy do  bukszprytu - platformy.

Refowanie - jedna obiegowa reflina dla każdego refu sprowadzona do sterówki. Nie dopuszcza się rolowania grota w maszcie ani innego systemu zawodnego i podnoszącego w sposób istotny środek ciężkości. Fok może być stawiany na rolerze (pojedynczy dolny sztag) lub na podwójnym dolnym sztagu.
Maszt i bom z profili dostępnych w polskich firmach.
Takielunek można wykonać w wersji uproszczonej bez górnych stenwant i górnego stensztagu (jak w jachcie Dziesiątka).

Wnętrze.
Dążeniem konstruktora było uzyskanie jak największej przestrzeni i wygody. Pomieszczenia są funkcjonalne, doświetlone i przestronne. Na kojach rufowych można usiąść nawet pod najniższym poziomem kokpitu. W jachcie mieszczą się trzy wygodne dwuosobowe kabiny. Dziobowa kabina armatorska wyposażona jest we własną łazienkę. Druga łazienka jest wspólna a wejście do niej cofnięte by nie było widoczne z mesy. Przestronna jasna mesa, szerokość podłóg 150 cm. Z poziomu osób siedzących dobry widok przez okna burtowe. Za mesą na LB duży i funkcjonalny kambuz, łączna długość blatów roboczych 2,30 m. Do wnętrza wchodzimy przez sterówkę. Tu, w specjalnej szafie zostawiamy sztormiaki. Pod sterówką mieści się obszerna maszynownia. Dwie przestronne kabiny rufowe są dobrze doświetlone oknami burtowymi i wyposażone w szafy dla każdego członka załogi. Wszystko to powoduje, że jacht powinien być komfortowy dla załogi sześcioosobowej podczas długiego oceanicznego przelotu. Większą załogę, do 8 osób, zabierzemy na krótsze rejsy. Wysokość wnętrza 2 metry.

Wentylacja
luki i otwierane okienka w następujących miejscach:
- nad mesą
- nad forpikiem
- w oknie nadbudówki nad kambuzem
- w oknie nadbudówki w toalecie
- w oknie nadbudówki w kabinach rufowych
- w ściance kokpitu w kabinach rufowych
Wentylatory solarne zgodnie z planem pokładu

Ster
zamontowanie samosteru wiatrowego na współczesnych jachtach z otwieraną rufą bywa niewykonalne. Tu rozwiązano ten problem na etapie projektowania przewidując integralne płetwy samosteru i uzyskując dodatkowe korzyści. Jacht posiada ster główny oraz dwa małe stery pomocnicze.
1. Głównym przeznaczeniem sterów pomocniczych jest współpraca z samosterem wiatrowym. Blokujemy ster główny i samoster wiatrowy steruje za pomocą sterów pomocniczych.
2. Drugą funkcją sterów pomocniczych jest ustatecznienie kursowe jachtu. Gdy sterujemy ręcznie sterem głównym blokujemy stery pomocnicze które pracują wówczas jak stateczniki kursowe.
3. Trzecią funkcją sterów pomocniczych jest możliwość awaryjnego sterowania.
4. Czwartą funkcją sterów pomocniczych jest zwiększenie manewrowości w miejscach bardzo ciasnych. Efekt uzyskujemy przez sprzęgnięcie sterów pomocniczych ze sterem głównym. Za pomocą rumpla lub koła w sterówce poruszamy wszystkimi trzema sterami uzyskując wyjątkową zwrotność.

Pasja 10 budowana przez Pana Piotra Czarnieckiego (fot. armatora).
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego