Samodzielna budowa jachtu - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Samodzielna budowa jachtu

PORADNIK
DECYZJA
Żeby zbudować jacht nie trzeba być szczególnie pracowitym ani systematycznym. Nie trzeba mieć wielkiej wiedzy i doświadczenia. Doświadczenie przyjdzie w czasie budowy, znajdą się również potrzebne wiadomości. Żeby zbudować jacht trzeba codziennie coś zrobić. Niewielki krok, przeważnie mniejszy niż byśmy chcieli. Budowa jednak posuwa się do przodu i w pewnej chwili zauważamy, że już nie zostało tak dużo. Widzimy koniec i porządnie zbudowany jacht. Jachtów nie budują ci którzy mówią: dzisiaj nie warto. Zostały już tylko dwie godziny dnia. Ale jak ja się wezmę to wszyscy zobaczą. Ten budował dwa miesiące, tamten trzy. Ja jak się wezmę to w dwa tygodnie zrobię. W tym tygodniu nie mam czasu ale potem jak się wezmę...
Budowa pierwszego jachtu może być przyjemną przygodą ale tylko wtedy, gdy będzie to jacht na miarę naszych możliwości. Samodzielna budowa pozwala rozłożyć w czasie koszty jachtu. Jednak przystępując do niej należy mieć możliwość pokrycia większości wydatków tak, by możliwie szybko ją zakończyć. Przedłużająca się nadmiernie budowa prowadzi do wzrostu kosztów i zniechęcenia  budowniczego. Podejmując decyzję musimy mieć możliwość uzyskania wolnego czasu. Najlepiej w lecie,   by budować jak najkrócej. Autor zbudował pierwszą "Setkę" "pod chmurką" za pomocą wyłącznie narzędzi ręcznych oraz elektrycznej wiertarki podczas jednego miesiąca intensywnej pracy (10 do 12 godzin dziennie). Nastepną "Setkę" zbudował również w ciągu miesiąca (6 godzin pracy dziennie) przy czym budowa
prowadzona była w warsztacie zaopatrzonym w elektryczne maszyny stolarskie. Czas ten dotyczy budowy bez prac wykończeniowych i konserwacyjnych.

PRZYGOTOWANIE BUDOWY

Przygotowanie rozpoczynamy od zapoznania się z dokumentacją. Ostatni arkusz najczęściej zawiera opis budowy i kolejność jej etapów. Jednak nie należy ograniczać się do jego przeczytania. Budowę należy przeżyć w wyobraźni wraz z rozwiązywaniem szczegółów. Jeżeli poświęcimy na to miesiąc - nie będzie to czas stracony. Następnie
przystępujemy do gromadzenia materiałów i narzędzi. Jeżeli budujemy jacht na wolnym powietrzu, to przygotowujemy również plandekę. Nie należy rozpoczynać budowy przed zgromadzeniem wszystkich potrzebnych materiałów i narzędzi.

BUDOWANIE JACHTU

Dobrze jest ustalić, w oparciu o dokumentację, własny szczegółowy harmonogram prac. Nawet jeżeli niewłaściwie ocenimy czas wykonania poszczególnych czynności to będzie on miał duże znaczenie mobilizujące. Samodzielna budowa pierwszego jachtu sprawi wiele trudności. Przy czym trudności te przeważnie nie wynikają z konstrukcji jachtu lecz z nagromadzenia dużej ilości prostych czynności, które wykonujemy po raz pierwszy.
Żeglarze, którzy już ukończyli budowę jachtu najczęściej twierdzą, że była łatwa. Jest to jednak ocena osób mających to już za sobą. Dlatego przy pierwszym jachcie tak ważne jest wcześniejsze przemyślenie czynności, co pozwoli nie zatrzymywać się przy każdorazowym przejściu do następnego etapu budowy.
Często największą przeszkodą na początku budowy jest obawa, że nie zrobimy wszystkiego wystarczająco dokładnie. Wszyscy kiedyś doświadczyliśmy tego. Taka obawa blokuje działanie. Trzeba ją odrzucić. To nie jest statek kosmiczny. To jacht. Jeżeli będzie trzy centymetry dłuższy lub dwa szerszy to nic odczuwalnie nie zmieni. Wszystkie łodzie trochę się różnią. Nawet monotypy z jednej formy. Oczywiście nie namawiam do niedokładnej pracy. Piszę tylko, że trzeba zachować dystans i dobry humor wobec drobnych niedoskonałości.

WRĘGI

Dokumentacje zawierają rysunki wręgów w skali 1:10 z naniesioną siatką co 1 cm. Na arkuszu sklejki przerysowujemy siatkę w skali 1:1 (linie co 10 cm) i przenosimy z rysunku w dokumentacji obrysy wręgów. Na tak wykonanej płycie montujemy z listew wręgi za pomocą klejenia sklejkowych węzłówek i zbijania bądź nitowania.
Budowa wręgów na "siatce" to najprostsza i łatwo zrozumiała metoda. Można ją zobaczyć na blogach  https://setkaatlantyk.blogspot.com/2012/03/ i https://globe580.blogspot.com/2020/03/ .

Na wręgach zaznaczamy oś symetrii i jedną z wodnic (linia równoległa do KLW). Po wykonaniu wręgów sklejka posłuży do poszywania kadłuba.

ŁAWA MONTAŻOWA
Ława montażowa umożliwia dokładne ustawienie wregów, pawęży i dziobnicy przez co ułatwia budowę i gwarantuje jej dokładność. Najprostszą ławę stanowi ułożona poziomo drewniana drabina nieco dłuższa od budowanej łodzi. Do "Setki" wystarczy zbudować ławę z ułożonych na sztorc drewnianych desek grubości 25 mm i dł. 5,5 m rozpartych co około metr poprzeczkami długości 1,2 -1,5 m. Na środku ławy wyznaczamy oś symetrii łodzi za pomocą naciągniętego drutu. Do ławy przybijamy pionowo listwy w miejscach odpowiadających ustawieniu wręgów. Wręgi przybijamy tymczasowo do tych listew ustawiając je tak, by były w wyznaczonej przez drut osi oraz by zaznaczona wcześniej na każdym wręgu linia wodna była na wszystkich wręgach na tym samym poziomie oraz by była równoległa do płaszczyzny ławy. Po ustawieniu wręgów usztywniamy całość za pomocą zastrzałów.
WYZNACZANIE WYPUKŁOŚCI POKŁADU

Wypukłość pokładu podana jest w procentach jego szerokości w danym miejscu. Sposób wyznaczania krzywizny pokładu na jachtach :
1. Rysujemy linię prostą o długości równej połowie szerokości pokładu w danym miejscu, linię dzielimy na trzy równe odcinki “a”.
2. Z lewej strony promieniem równym wypukłości “h” danego pokładnika rysujemy ćwierć koła. Odcinek prostej odcięty łukiem koła dzielimy na trzy równe części “b’.
3. Tym samym promieniem wbijając końcówkę cyrkla w końce łuku dzielimy łuk na trzy równe części.
4. Łączymy punkty na łuku z punktami na prostej wewnątrz łuku.
5. Otrzymane odcinki przenosimy w wyznaczone w czynności 1  punkty podziału.
6. Końcówki łuku, odcinków i prostej łączymy płynną linią za pomocą elastycznej listwy. Otrzymany łuk odpowiada zewnętrznemu kształtowi połowy pokładnika.
TRASOWANIE PŁYNNYCH LINII KRZYWYCH.

1. Na arkusz np. sklejki nanosimy punkty według wymiarów z dokumentacji.
2. W oznaczone punkty lekko wbijamy niewielkie gwoździe.
3. Cienką listwą z drewna lub plexi wyznaczamy płynny łuk.
4. Listwę dociskamy ciężarkami i odrysowujemy kształt łuku.
 
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego