- - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Najprostszy samoster wiatrowy

Opublikowany przez w - ·

Czego oczekujemy od samosteru? Przede wszystkim skutecznego działania i niezawodności. Lepiej używać prostej konstrukcji która doprowadzi nas do mety niż skomplikowanej która zawiedzie w połowie drogi. Podczas regat Setką przez Atlantyk zastosowano jeden samoster z płetwą wspomagającą na krawędzi spływu steru, dwa samostery typu servo-pendulum i osiem najprostszych samosterów działających bezpośrednio na rumpel.  Wszystkie samostery były wykonane samodzielnie. Zawiódł tylko jeden servo-pendulum. W połowie Atlantyku nie wytrzymał obciążeń na dużych falach i przy silnym wietrze.  Prowadzący na drugim etapie Kacper Kania stracił pozycję i ręcznie sterował do mety którą przeciął jako drugi. Najprostsze samostery mieli zwycięzcy Setką przez Atlantyk 2012 i 2016 - Szymon Kuczyński i Lech Stoch.
Poniżej na fotografiach i rysunkach pokazuję taki najczęściej stosowany samoster. Pracował na ośmiu Setkach startujących w SpA a na Skwarku był samosterem zapasowym. Nie jest szczególnie wrażliwy na zmiany wiatru ani precyzyjny. Ma jednak najważniejsze zalety, jest prosty i niezawodny. Jest przy tym tani i można go zbudować w czasie mniejszym niż jedna godzina. Budowa jest bardzo prosta i każdy sobie z nią poradzi. Koszt znikomy. Jedna rurka, dwie listewki, dwa kawałki sklejki, dwie zawleczki i dwie podkładki mogą Was przeprowadzić przez ocean.

Zapasowy samoster "Skwarka"

Samoster rozłożony i schowany w forpiku

Dwa klocki z twardego drewna służą do osadzenia osi samosteru. Osią jest rurka ze stali AISI316 o średnicy 25mm i grubości ścianki 1,5mm.

Budowa samosteru
Wiele rzeczy można rozwiązać indywidualnie. Na przykład sklejkę 4mm mozna zastąpić arkuszem poliwęglanu komorowego.

Wymiary

Na obwodzie koła wiercimy otwory co 5 lub 10 stopni. Linkę mocujemy małą szekielką lub przetyczką. Zakładanie linki na rumpej może ułatwić niewielki kawałek lekkiego łańcuszka nakładany na osadzoną w rumplu obciętą śrubę.

Aby samoster działał dobrze trzeba zadbać o ustawienie zawiasów tak by poruszały się bez dużych oporów oraz o prawidłowe zrównoważenie steru. Siła na sterze Setki powstaje ok. 35 mm za osią obrotu. Moment tej siły jest niewielki a praca samosteru lekka. Żeby tak było trzeba, prawidłowo zamontować zawiasy do płetwy steru.



Nowy termin spotkania uczestników SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Spotkanie uczestników i organizatorów rozpocznie się we wtorek 24 sierpnia w Miłowie (gmina Stepnica) a zakończy w środę 25 sierpnia. Tematy to charakterystyka trasy, bezpieczeństwo, organizacja oraz odpowiedzi na pytania uczestników i wspólna wymiana doświadczeń.
Zapraszamy z namiotami lub przyczepami.


Przegląd jachtów

Opublikowany przez w - ·

Przejechane dwa tysiace kilometrów. Szybko i spokojnie, bez stresujących sytuacji nawet w warszawskich korkach. Wszyscy z którymi się spotkałem mają możliwość ukończenia budowy na czas. Najbardziej zaawansowana jest Shaka Jakuba Dabrowskiego, dołącza do grupy Setek które są już dopuszczone do SpA 2021. Są to Nerwus, Quark (Polka), Alczento i właśnie Shaka. Jakub Dąbrowski musi jeszcze tylko pokazać na blogu zamocowane handrelingi i uchwyty do wczepiania lin uprzęży. Pozostałe zgłoszone do sprawdzenia jachty wymagają jeszcze niemało pracy i konieczne będzie zorganizowanie jeszcze jednego, ostatecznego przeglądu. Przegląd ten odbędzie się w sobotę 18 września w marinie w Świnoujściu. Przed przeglądem należy uzupełnić blogi tak by można było zobaczyć szczegóły budowy.
Jeżeli ktoś przypłynie w lipcu lub sierpniu w okolice Świnoujscia to na przegląd można się umówić indywidualnie wcześniej w portach: Świnoujście, Dziwnów lub Stepnica.


Spotkanie uczestników SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Spotkanie uczestników i organizatorów rozpocznie się w sobotę 21 sierpnia w Miłowie (gmina Stepnica) a zakończy w niedzielę 22 sierpnia. Tematy to charakterystyka trasy, bezpieczeństwo, organizacja oraz odpowiedzi na pytania uczestników i wspólna wymiana doświadczeń.
Zapraszamy


14 czerwca, stan przygotowań

Opublikowany przez w - ·

Dziewięć lat temu, w czerwcu 2012 Skwarek miał poszyte dno i burty oraz częściowo zabudowany kokpit. Dzisiaj w podobnym stanie są cztery Setki. EgzotiQ Jakuba Waszkiela, 4 Wife Grzegorza Brodeckiego, SpArtan Bogdana Ewiaka i Stovka Ludka Chovanca. Wszystkie mogą być gotowe na czas. Bardziej zaawansowana jest Setka Jakuba Dąbrowskiego. Kadłub jest już gotowy i pomalowany. Również gotowe i pomalowane kadłuby ma zespół 3x100sailing (Edyta Krakowiak, Adam Radecki, Rafał Radecki). Trzy następne Setki są dobrze opływane. Nerwus Zbigniewa Kani, Quark (P-Olka) Onno Weg  i Alczento Juranda Goszczyńskiego.
Oczywiście startujemy na takich samych łódkach typu Setka A bez stosowania jakichkolwiek nieregulaminowych rozwiązań. Gramy fair, takie same szanse ma mieć każdy zawodnik.
Miłej, skutecznej pracy i dobrego przygotowania łódek!

Uwaga
Dla dwojga osób które niewłaściwie zareagowały na przypomnienie o konieczności przestrzegania regulaminu i gry fair natychmiastowe dostosowanie się do jednakowych dla wszystkich zasad jest jedyną szansą na pozostanie wśród startujacych.


Przegląd jachtów i zaawansowanych budów

Opublikowany przez w - ·

Przegląd wykonywania Setek odbędzie się pod koniec czerwca. Aby ograniczyć koszty zawodników, organizatorzy postarają się przyjechać do budujacych. Prosimy o zgłaszanie do 19.06.2021 propozycji (kilku) terminów na mail janusz@maderski.pl oraz o podanie adresu miejsca budowy lub postoju łodzi. Celem spotkań będzie przejrzenie i ocena budowanych łodzi oraz udzielenie odpowiedzi na indywidualne pytania dotyczące jachtu i rejsu.
Sprawdzeniu nie podlegają jachty które wcześniej były sprawdzane: Nerwus, Polka i Alczento.
Przed przeglądem jachtów należy uzupełnić blogi. Jedną z funkcji bloga jest umożliwienie częściowej oceny jakości wykonania jachtu na podstawie zdjęć lub filmów przedstawiających poszczególne etapy prac. Blogi można uzupełniać bezpośrednimi wpisami oraz zamieszczając linki wraz z opisem do filmów lub zdjęć pokazujących szczegóły budowy.


Jakub Dąbrowski maluje kadłub

Opublikowany przez w - ·

Budowę Setki realizowaną przez Jakuba Dąbrowskiego możemy oglądać od pierwszych chwil na ciekawie zrobionych filmach. Oglądamy interesujące obrazy, systematyczną pracę i porządnie budowaną łódkę. I tak autor doszedł już do malowania swojego kadłuba. Oto nowy filmik https://www.youtube.com/watch?v=uYkBUnW79yE . Jeszcze jedno sprostowanie: 470 kg to masa Setki w najlżejszej możliwej konfiguracji, bez laminowania ale z balastem.
Gratulacje dla budowniczego!


Dwunaste zgłoszenie do SpA 2021.

Opublikowany przez w - ·

Witamy nowego uczestnika. Jest nim Luděk Chovanec z Republiki Czeskiej. Postępy w budowaniu Stovki możecie oglądać na blogu https://www.chovanec.com/wp/projekt-stovka/ .
Życzymy pokonania wszystkich trudności.
Powodzenia!


Nowe zgłoszenie do SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Witamy na liście startowej pana Bogdana Ewiaka. Budowa setki jest już poważnie zaawansowana. Postępy prac można oglądać na blogu http://samotnieprzezatlantyk.blogspot.com/
Jacht będzie nosił nazwę SpArtan.
Tak więc do SpA 2021 jest zgłoszonych 11 żeglarzy. Życzymy wszystkim szybkiego pokonania trudności i zrealizowania planów.


SpA 2021

Opublikowany przez w - ·

Restrykcje związane z wirusem pokrzyżowały wiele planów. Marzenia muszą poczekać. Teraz trzeba odrabiać straty.  Nie będzie SpA 2020. Imprezę przesuwamy o jeden rok. Będzie SpA 2021. Startujemy 11 listopada 2021 roku. Jest czas by dokończyć łódki i dobrze się przygotować. Powodzenia!


Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego