09/2016 - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Atinna gotowa

Opublikowany przez w - ·

Atinna Roberta Puchacza jest pierwszą setką która przeszła przeglad bez zastrzeżeń. Gratulacje!


Aussie gotowa

Opublikowany przez w - ·
Aussie gotowa
Kolejnym zawodnikiem który właściwie przygotował jacht jest Michał Sacharuk. Powodzenia!
Załogę Sill Crazy proszę o fotografie punktu wczepienia i uprzęży.


Przypomnienie

Opublikowany przez w - ·
Sprawdzenie jachtów oraz uzupełnienia które po sprawdzeniu trzeba wykonać i pokazać na blogach dotyczą elementów związanych z bezpieczeństwem i bezpośrednio decydujących o życiu żeglarza. Termin upływa 30.09.2016. Tu nie może być i nie będzie żadnych ustępstw. Kto nie wykona tego obowiązku sam wyklucza się ze SpA 2016.


Atom gotowy

Opublikowany przez w - ·

Łódka Piotra była wzorem dla wielu i tak jest do końca. Popatrzmy na solidność węzłówek stanowiących wzmocnienie mocowania jarzm mieczy rufowych http://setkanaatlantyku.blogspot.com/. Szczęśliwego rejsu!


Quark wystartuje

Opublikowany przez w - ·
Arek uzupełnił wyposażenie zgodnie z wymogami. Zbudowany przez Tomka Turskiego Quark popłynie przez Atlantyk. Byliśmy to Jemu winni. Tomek pogodny, przyjacielski, zawsze chętny by pomóc innym jest z nami duchem. Quark startuje na specjalnych zasadach. Kto kupi Quarka ten będzie mógł wziąć udział w regatach tak jakby sam go wybudował - taka decyzję podjąłem jako  autor regat w sierpniu 2015, nikt jej nie kwestionował. Pierwszym który miał popłynąć w SpA na Quarku był Maciek Mrowiński. Złozył rodzinie propozycję podczas pogrzebu Tomka. Miał już doświadczenie, wraz z żoną na Małej Mi wziął udział w Regatach Poloneza. Te plany nie zostały zrealizowane. Następnie Wojtek Maros próbował zorganizować swój start na Quarku. Bez powodzenia.
W lutym 2016 Arek Pawełek pytał jakie prace przy budowie jachtu może zlecić by być w zgodzie z regulaminem. Miał niedługo zostać ojcem i pomimo braku czasu nie chciał rezygnować z regat. Przypomniałem o Quarku. Arek uzyskał zgodę pani Ewy Turskiej i dzisiaj jest pierwszym który wypełnił warunki do startu. Powodzenia Quark!


Zgłoszenie jachtu do sprawdzenia

Opublikowany przez w - ·
Proszę o zgłaszanie jachtu do sprawdzenia oraz uzgodnienie terminu drogą mailową, adres: janusz@maderski.pl
Proszę o wiadomość z nie mniej niż 5-dniowym wyprzedzeniem.


Wzmocnienia pawęży

Opublikowany przez w - ·

Jeszcze raz wracamy do wzmocnień pawęży i płetw szybrowych. Istnieje dowolność w wyborze, umiejscowieniu, wielkości, mocowaniu i konstrukcji dodatkowych płetw zwiększających stateczność kursową Setki. Nie oznacza to jednak, że można to zrobić w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Stosowane są przez zawodników, centralny miecz z mocną skrzynką w dnie kokpitu, zamontowane na pawęży obrotowe płetwy unoszące się podczas uderzenia w pływający przedmiot oraz płetwy szybrowe przesuwane w skrzynkach przykręconych do pawęży. To trzecie rozwiązanie wymaga wzmocnienia i dosztywnienia pawęży tak by nie uległa uszkodzeniu podczas zderzenia szybrowej płetwy z przeszkodą. O ile same płetwy i ich skrzynki wykonane były bardzo dobrze to o wzmocnieniu miejsc ich mocowania nie zawsze pamiętano. Wkręty zamiast śrub oraz celowe osłabienie punktów mocowania zastosowane jako "bezpiecznik" to rozwiązanie dobre jednak nie wystarczające. Aby z sosnowej deski wyrwać wkręt o średnicy 5mm wkręcony na głębokość 40mm trzeba użyć siły 220kG do 270kG. Gdy skrzynkę trzymają od dołu dwa takie wkręty to "bezpiecznik" puszcza pod obciążeniem ok. 0,5T.  Orientacyjnie (ponieważ nie mam dokładnych wymiarów zastosowanych płetw ani nie wiemy z jak dużą masą i pod jakim kątem nastąpiłoby zderzenie) : podczas uderzenia końcem wysuniętej płetwy bezpiecznik z wkrętów zadziałałby przy prędkości ok. 1,5w a gdyby uderzenie w płetwę nastąpiło blisko kadłuba przy prędkosci ok. 4w. Przy mniejszych prędkościach uderzenie w płetwę zatrzyma jacht a konstrukcja pawęży i jej połączenia z kadłubem musi to wytrzymać. W przypadku płetw szybrowych wzmocnienia pawęży są konieczne. Ich brak może decydować o życiu. Tydzień temu na trzech jachtach jeszcze nie było tych wzmocnień. Załączam szkice które mogą ułatwić ich wykonanie.


Pawęż i jej wewnętrzna konstrukcja z zaznaczoną osią płetwy



Od wewnętrznej strony pawęży wklejamy szerokie listwy sosnowe których grubość jest równa grubości ramy pawęży. Szerokość desek powinna być taka by na zewnątrz śrub lub wkrętów mocujących skrzynki płetw pozostało nie mniej jak 20mm.



Na elementy konstrukcji pawęży oraz wklejone wypełnienia naklejamy kolejne szerokie listwy. Powstałą konstrukcję wiążemy ze wzdłużnikiem za pomocą stalowego kątownika jak dla dolnego zawiasu steru.

Dodane 20.09.2016
Otrzymałem pytanie co zrobić jeżeli nie ma już dojścia do pawęży od strony wewnętrznej? Można zamontować (przykleić i przykręcić) listwy wzmacniające od zewnętrznej strony pawęży. Spełnią swoje zadanie konstrukcyjne i nie powinny popsuć wygladu łodzi ponieważ będą przysłonięte płetwami i ich skrzynkami.
Jeżeli ktokolwiek ma jeszcze wątpliwości dotyczące konieczności stosowania wzmocnień pod płetwy szybrowe to proszę przemyślcie następujące porównanie. Dobrym napędem pomocniczym (nie w regatach) dla Setki byłby zawieszony na pawęży silnik o mocy 4 KM. Czy przykręcilibyście pantograf tego silnika tylko do sklejkowego poszycia bez jakichkolwiek wzmocnień wewnętrznych? Prawdopodobnie nie. Przynajmniej tak nakazywałyby rozsądek i doświadczenie. Silnik o mocy 4 KM jest zdolny wytworzyć maksymalny ciąg ok. 50 kG. Przy uderzeniach płetwy w przeszkodę będziemy mieli obciążenia konstrukcji co najmniej dziesięciokrotnie większe i działające w mniej korzystnym kierunku (odrywanie).



Genakery

Opublikowany przez w - ·

Sprawdzą je wzajemnie sami zawodnicy w Sagres. Najprościej będzie wybrać jeden prawidłowo uszyty. Chwycić we trzech za trzy rogi i rozciągnąć, np. na plaży. Do wzorcowego przymierzać następne.

Amatorsko uszyty genaker Aussie.


Nowy terminn publikacji na blogach list wyposażenia

Opublikowany przez w - ·
Pierwotnie po sprawdzeniu jachtów na początku sierpnia miał być jeszcze miesiąc na wybór GPS-ów, AIS-ów, EPIRB-ów i innych urządzeń. Budowy się opóźniły i ostatecznie sprawdzenia setek zostaną ukończone 30 września.  
Zostają dwa tygodnie na skompletowanie wyposażenia, nowy termin pokazania listy na blogu to 15 październik 2016.
Zgodność z regulaminem zgłoszonego wyposażenia może być zakwestionowana do 20 października 2016.



Dobre wiadomości od grupy pościgowej

Opublikowany przez w - ·
Sytuacja zmienia się każdego dnia i tak pewnie będzie do końca września. Finiszują Robert Puchacz http://setkanakoniecswiata.blogspot.com/ i Przemysław Wosiński http://www.samnaoceanie.pl/ " cały dzień jestem na łódce, śpię na łódce jem na łódce, żyje na łódce... ale przecież o to chodziło czyż nie?". Nie mamy nowych wiadomości od Bogdana Ewiaka. Adam Złoty dzielnie doganiał czołówkę i.. wycofał się. Dobra wiadomość? Bardzo dobra. Inaczej być nie mogło. Adam Złoty w grudniu zostanie ojcem. Gratulacje!

Zaglądajcie na blog Arka, będą tam ciekawe propozycje dotyczące wody dla załóg dwuosobowych.
Kto jest na liście (już zamkniętej), nie ukończył setki a bardzo chce płynąć (w kategorii Sport), powinien skontaktować się z Władysławem Wiszem tel.509674477.


Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego