Wzmocnienia pawęży - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Wzmocnienia pawęży

Opublikowany przez w - ·

Jeszcze raz wracamy do wzmocnień pawęży i płetw szybrowych. Istnieje dowolność w wyborze, umiejscowieniu, wielkości, mocowaniu i konstrukcji dodatkowych płetw zwiększających stateczność kursową Setki. Nie oznacza to jednak, że można to zrobić w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Stosowane są przez zawodników, centralny miecz z mocną skrzynką w dnie kokpitu, zamontowane na pawęży obrotowe płetwy unoszące się podczas uderzenia w pływający przedmiot oraz płetwy szybrowe przesuwane w skrzynkach przykręconych do pawęży. To trzecie rozwiązanie wymaga wzmocnienia i dosztywnienia pawęży tak by nie uległa uszkodzeniu podczas zderzenia szybrowej płetwy z przeszkodą. O ile same płetwy i ich skrzynki wykonane były bardzo dobrze to o wzmocnieniu miejsc ich mocowania nie zawsze pamiętano. Wkręty zamiast śrub oraz celowe osłabienie punktów mocowania zastosowane jako "bezpiecznik" to rozwiązanie dobre jednak nie wystarczające. Aby z sosnowej deski wyrwać wkręt o średnicy 5mm wkręcony na głębokość 40mm trzeba użyć siły 220kG do 270kG. Gdy skrzynkę trzymają od dołu dwa takie wkręty to "bezpiecznik" puszcza pod obciążeniem ok. 0,5T.  Orientacyjnie (ponieważ nie mam dokładnych wymiarów zastosowanych płetw ani nie wiemy z jak dużą masą i pod jakim kątem nastąpiłoby zderzenie) : podczas uderzenia końcem wysuniętej płetwy bezpiecznik z wkrętów zadziałałby przy prędkości ok. 1,5w a gdyby uderzenie w płetwę nastąpiło blisko kadłuba przy prędkosci ok. 4w. Przy mniejszych prędkościach uderzenie w płetwę zatrzyma jacht a konstrukcja pawęży i jej połączenia z kadłubem musi to wytrzymać. W przypadku płetw szybrowych wzmocnienia pawęży są konieczne. Ich brak może decydować o życiu. Tydzień temu na trzech jachtach jeszcze nie było tych wzmocnień. Załączam szkice które mogą ułatwić ich wykonanie.


Pawęż i jej wewnętrzna konstrukcja z zaznaczoną osią płetwy



Od wewnętrznej strony pawęży wklejamy szerokie listwy sosnowe których grubość jest równa grubości ramy pawęży. Szerokość desek powinna być taka by na zewnątrz śrub lub wkrętów mocujących skrzynki płetw pozostało nie mniej jak 20mm.



Na elementy konstrukcji pawęży oraz wklejone wypełnienia naklejamy kolejne szerokie listwy. Powstałą konstrukcję wiążemy ze wzdłużnikiem za pomocą stalowego kątownika jak dla dolnego zawiasu steru.

Dodane 20.09.2016
Otrzymałem pytanie co zrobić jeżeli nie ma już dojścia do pawęży od strony wewnętrznej? Można zamontować (przykleić i przykręcić) listwy wzmacniające od zewnętrznej strony pawęży. Spełnią swoje zadanie konstrukcyjne i nie powinny popsuć wygladu łodzi ponieważ będą przysłonięte płetwami i ich skrzynkami.
Jeżeli ktokolwiek ma jeszcze wątpliwości dotyczące konieczności stosowania wzmocnień pod płetwy szybrowe to proszę przemyślcie następujące porównanie. Dobrym napędem pomocniczym (nie w regatach) dla Setki byłby zawieszony na pawęży silnik o mocy 4 KM. Czy przykręcilibyście pantograf tego silnika tylko do sklejkowego poszycia bez jakichkolwiek wzmocnień wewnętrznych? Prawdopodobnie nie. Przynajmniej tak nakazywałyby rozsądek i doświadczenie. Silnik o mocy 4 KM jest zdolny wytworzyć maksymalny ciąg ok. 50 kG. Przy uderzeniach płetwy w przeszkodę będziemy mieli obciążenia konstrukcji co najmniej dziesięciokrotnie większe i działające w mniej korzystnym kierunku (odrywanie).



Brak komentarzy

Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego