10/2016 - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Pilne

Opublikowany przez w - ·
Potrzebujemy PILNIE dane dla YB:
informacje o łódkach – numery  POL
- załoga, skipperzy - fotki + informacja kto jest skiperem załogi dwuosobowej
- foty każdej łódki (jeżeli chcecie inne)
- adres strony lub bloga (czy podać ten na którym pokazana była budowa?)
Wiadomości wyslijcie DO ARKA PAWEŁKA.
Załączam wybrane fot. jachtów.






Już niedługo

Opublikowany przez w - ·
Na stronie Yellowbricka http://ybtracking.com/  znajdziecie nadchodzące imprezy. Pojawiła się już SpA 2016.



Masa jachtu c.d. czyli kłopoty z bogactwem

Opublikowany przez w - ·
W roku 2012 do Portugalii dotarły trzy setki ciagnięte przez samochody osobowe. To był pierwszy sprawdzian
rozsądnego doboru ilości wyposażenia. Trzeba było bardzo uważać na ciężary by nie przekroczyć dmc lekkiej przyczepy oraz samochodu.  Zawrócenie przez służby drogowe byłoby dla żeglarzy tragedią. Na fotografiach z Sagres widać jak lekkie były Mała Mi i Skwarek już gotowe do rejsu. Potem sucho i bezpiecznie żeglowały po wysokich sztormowych falach. Przed startem do pierwszego etapu na Skwarka zostało załadowane ok. 170 kg wody, jedzenia wyposażenia rejsowego (sztormiak, ubrania, wiadra, kotwica, ponton, apteczka, skrzynka bosmańska, mapy, 2xGPS i pozostałe drobiazgi).
Dzisiaj część setek które jadą do Lizbony samochodem ciężarowym jest obciążona ponad miarę. Czy to jest problem? Na razie nie jest. Trzeba na kei Marina de Cascais zrobić remanent i nadmiar sprzętu komuś podarować lub odesłać do domu. Nie można ryzykować życia dla przewiezienia na Karaiby wyposażenia które nie jest niezbędne.
Ciężary jachtów podawane podczas podnoszenia dźwigiem bywają bardzo odległe od rzeczywistości. Jak więc sprawdzić masę jachtu gdy nie mamy możliwości skorzystania z dobrej wagi? Z wystarczającym przybliżeniem (pomijamy różnice w gęstości wody oraz indywidualne drobne różnice między kadłubami) wyznaczymy ciężar jachtu sprawdzając jego zanurzenie.
Na kadłubie zaznaczamy punkty zgodnie z rysunkiem. Na rufie punkt jest 2 cm powyżej dolnej krawędzi pawęży a na dziobie 89 cm w dół od górnej krawędzi dziobnicy. Na spokojnej wodzie przesuwając wyposażenie i załogę trymujemy jacht tak by stał na klw lub równolegle do niej. Jeżeli jacht jest zanurzony do znaków to jego masa wynosi ok. 850 kg. To powinna być granica do której obciążamy jacht. Następny centymetr zanurzenia to dodatkowe 60 kg.


Całkowita masa jachtu

Opublikowany przez w - ·
Dbajcie o ciężary. Nadmiar wyposażenia może być niebezpieczny. "Całkowita masa jachtu wraz z wyposażeniem, zapasami jedzenia i wodą oraz z załogą nie może przekraczać 850 kg" - to cytat z regulaminu dla kategorii dwuosobowej. Trzeba go przestrzegać, to sprawa bezpieczeństwa. Co się stanie gdy nadmiernie obciążymy jacht? - Nastąpi pogorszenie dzielności i bezpieczeństwa. Trzy najważniejsze aspekty:
- jacht będzie żeglował wolniej i bardziej mokro, fale łatwiej będą wchodziły na pokład i do kokpitu.
- zależnie od wielkości przeciążenia jacht może przestać być niezatapialny.
- może nastąpić pogorszenie stateczności a zwłaszcza zmniejszenie zakresu stateczności dodatniej.
Przeciążenie może więc dzielny i bezpieczny jacht zmienić w łódź która żegluje mokro, nie wstanie z głębokiego przechyłu a po zalaniu pójdzie na dno.
Kto po załadowaniu jachtu nie spełni zasad  bezpieczeństwa określonych w regulaminie powinien odciążyć jacht lub zrezygnować ze startu. Nie zrzucajcie odpowiedzialności za własne przygotowanie na kolegów z Komisji Regatowej, oni muszą myśleć o swoich łódkach.
Życzę wszystkim rozwagi i odwagi jaką cztery lata temu wykazał Marcin Klimczak.


Najnowsze wiadomości na temat trackingu

Opublikowany przez w - ·
Umowa z Yellowbrickiem podpisana. Sponsorem trackingu jest Partner Honorowy Regat Pomorski Zwiazek Żeglarski. Przebieg SpA 2016 będzie można obserwować na stronie którą uruchomi Żeglarski.info. Lokalizatory otrzymają zawodnicy przed startem wraz z umową. Został przewidziany duży zapas czasu, opłacone jest działanie lokalizatorów na jachtach do końca stycznia. Aktualizacja pozycji co 6 godzin. Uczestnicy SpA 2016 otrzymają specjalne koperty dla odesłania sprzętu.


Setka, liny i dryfkotwa

Opublikowany przez w - ·
Start już niedługo, na http://setkaatlantyk.blogspot.com/ opisałem kilka doświadczeń które mogą się przydać.
Nie przeciążajcie łódek i pamiętajcie o Wyspach Selvagens.


Bartek Czarciński pożyczy uratowane wyposażenie

Opublikowany przez w - ·

Uwaga. Nie wszystko zatonęło z Perłą. Bartek uratował część wyposażenia i chętnie je pożyczy uczestnikom Setką przez Atlantyk. Komu z zawodników brakuje opłaconego komunikatora, AIS-a, PLB, Spot-a lub dobrej kamizelki niech telefonuje do Bartka 531760383. Dzięki Bartek!


Dokumenty

Opublikowany przez w - ·
Janusz,
moglbys w skrocie napisac jakie dokumenty wymagali od Ciebie przy wejsciu do i z Kanarow i dojsciu na Karaiby? (mam na mysli dowod osob/paszport, rejestracje lodki czy ubezbieczenie lodki)

Teneryfa, Santa Cruz, Marina Atlantica - paszport i rejestracja łódki.
Zostałem również zapytany o ubezpieczenie łódki, odpowiedziałem, że w Polsce ubezpieczenie jachtów nie jest obowiązkawe. To wyjaśnienie zostało przyjęte.

Teneryfa, Marina Radasul - paszport i rejestracja łódki.

Martynika, Fort de France, kotwicowisko - paszport i rejestracja łódki.
Zgłosić wejście i wyjście trzeba w sklepie żeglarskim samodzielnie wypełniając odpowiedni formularz na komputerze wielkości bankomatu. Komputer drukuje formularz. Potwierdza pieczątką i podpisem właściciel sklepu. Sklep żeglarski przy głównej ulicy na przeciwko marketu Lider Price. Podobnie można było zgłosić wejście w barze w Petite Anse d Arlet (zatoka z kotwicowiskiem tuż po minięciu mety), w Le Marin i innych przystaniach. W stolicy zgłoszenie było darmowe, w pozostałych miejscach kosztowało 5 euro.

Od Arka Pawełka:
Próbowałem ubezpieczyć "Quarka" na rejs przez Atlantyk w Pantaenius'ie. Nic z tego nie wyszło. Po chyba tygodniowej korespondencji dałem sobie spokój. Jedyne ubezpieczenie jakie mi chcieli sprzedać, to było na europejskie wody śródlądowe i przybrzeżne morskie do 20 mil, za ok 200 euro/rok, czyli dla nas absolutnie nieprzydatne. Ubezpieczenie OC skippera (jest takie ubezpieczenie) działa tylko wtedy, jeżeli jacht czarterujemy - jak się jest właścicielem, nie będzie działało - też wyrzucone pieniądze. Arek

Doświadczenia Kuby Raszowskiego
Mam ubezpieczenie w Pantaeniusie za 100 euro rocznie na całą Europę i trochę Atlantyku do kwoty 6 mln euro.
Jednak dla SpA to faktycznie nieprzydatne. Nawet Kanary są wykluczone. Centrala Pantaeniusa nie wyraziła zgody na ubezpieczenie setki na rejs przez Atlantyk :(
W załączniku mapka dla zobrazowania.
Poniżej kopia z polisy.

Insured Area:
Inland waters of Europe (geographical). (EUINL)
The Baltic Sea, the North Sea, the Norwegian Sea, and the North Atlantic between the Latitudes 28°
North and 73° North and Longitudes 12° West and 30° East. (NBNAT)
Waters of Russia, Belarus, the Ukraine, Moldova and Georgia are excluded.
Waters of Russia are excluded.

Pozdrawiam,
Kuba


Jak powstała ostateczna lista startowa

Opublikowany przez w - ·
Na http://setkaatlantyk.blogspot.com/ zamieściłem podsumowanie przygotowań, które pokazuje w jaki sposób powstała lista startowa. Wszystkie te wiadomości są pełniejsze o szczegóły pod odpowiednimi datami na oficjalnym komunikatorze regat,  który właśnie przeglądacie.


Bogdan Ewiak nie przerywa budowy, Marcin Klimczak jedzie do Sagres

Opublikowany przez w - ·
Witam,niestety nie udało mi się ukończyć Setki w terminie.Nie zaprzestaje jednak budowy,i będe umieszczał na blogu postępy w pracach,jeżeli będzie następna edycja regat to wezmę w niej udział,życzę wszystkim uczestnikom szczęśliwego ukończenia regat,pozdrawiam.

Marcin Klimczak popłynie swoją setką "Lilu 2012" towarzysko obok SpA. Na Martynikę ma zamiar dotrzeć przez Wyspy Zielonego Przylądka.


Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego