- - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Start 1800 15.11.2016

Opublikowany przez w - ·
Start otwarty dzisiaj od godziny 1800. Od Gibraltaru ku Maderze przesuwa się obszar silnego wiatru. Plan polega na puszczeniu przodem jego centrum i wykorzystaniu wiatru na obrzeżu (ok. 5B) do szybkiego przecięcia prowadzących z i do Cieśniny Gibraltarskiej tras statków. Część skiperów chce wystartować dziś wieczorem i przez główną rutę przejść nocą. Jest pełnia, księżyc widoczny w 99%, niebo nad planowaną trasą ma być bezchmurne. Takie warunki sprzyjają nocnemu przecięciu szlaków żeglugowych. Druga część skiperów planuje nocny wypoczynek, start przed świtem i przecinanie ruty w ciągu dnia.

Trzy linki by łatwiej było zestawiać pogodę z decyzjami i pozycją zawodników:


Tracking

Opublikowany przez w - ·
Linki do trackingu zostały zmienione na http://zeglarski.info/kategorie/tracking-setka-przez-atlantyk-2016/, by działały wystarczy odświeżyć stronę w swoim komputerze.


Dwie dobre decyzje

Opublikowany przez w - ·
Start w środę i tylko dwie grupy.
Cztery lata temu osiem dni czekaliśmy na dobre warunki do startu. Teraz z powodu silnego wschodniego wiatru zapowiadanego na wtorek oraz potrzeby dalszego dopracowania samosterów, uczestnicy przesunęli start na środę. Wypłynąć gdy wszyscy będą dobrze sklarowani - to dobra decyzja.
Podczas przygotowań do SpA 2016 część żeglarzy zgłaszała, że potrzebuje więcej urządzeń elektronicznych oraz dopuszczenia szerszej pomocy przy budowie jachtu. Dla nich została utworzona kategoria Sport. Dzisiaj zawodnicy postanowili powrócić do pierwotnej idei regat. Będą więc ścigały się dwie grupy, samotnicy i załogi dwuosobowe, bez podziału na dodatkowe kategorie.
Na wodzie są już wszystkie Setki. Jutro dalsze testowanie samosterów, pewnie będzie widoczne na http://zeglarski.info/kategorie/tracking-setka-przez-atlantyk-2016/  .


Quark też na wodzie, po pełnej przygód podróży.




Start SpA przełożony na poniedziałek

Opublikowany przez w - ·
Część żeglarzy po doświadczeniach z rejsu z Cascais dopracowuje działanie samosterów. Arek Pawełek przygotowuje Quarka do wodowania. Sworznie balastowe zostały w zepsutym samochodzie, na szczęście udało się kupić odpowiednie śruby w sklepie żeglarskim w Lagos.


Nocne wodowanie

Opublikowany przez w - ·
W Sagres pływ wynosi 3 m. Aby zwodować jacht wystarczy ustawić przyczepę na slipie przy niskiej wodzie i poczekać aż przypływ zdejmie łódkę. Tak Marcin Klimczak postanowił zwodować Lilu 2012, którą przywiózł z przykręconym balastem. Wysoka woda przychodzi w południe i o północy.
Arek Pawełek dojechał! Dzisiaj wodowanie Quarka.
Kiedy start? - to będzie zależało już tylko od pogody.


Lilu 2012 na slipie.


i na bojce. Fotografie Lecha Stocha.


11.11

Opublikowany przez w - ·


Arek jedzie

Opublikowany przez w - ·
Kłopoty z samochodem okazały się poważne. Nocą do stojącego w Hiszpanii Arka i jego kolegi przyjechał brat oraz żeglarz mieszkajacy w Prowansji, Tony Kendall . Angielski żeglarz zostawił swoje nowiutkie auto z pełnym bakiem. Samochód oddacie wracając. Chapeau bas.


Marcin w Sagres

Opublikowany przez w - ·
Marcin Klimczak i Lilu 2012 właśnie dojechali do Sagres. Cztery lata temu Marcin zrezygnował ze startu uznajac, że jeszcze nie jest wystarczająco dobrze przygotowany. Teraz postanowił płynąć towarzysko z ekipą SpA 2016. W planach Marcina jest zawinięcie na Wyspy Zielonego Przylądka. Realizacji marzeń Marcin!


Marcin z ekipą (w środku) z tyłu Lilu 2012. Fotografia Lecha Stocha.


Kłopoty z samochodem już rozwiązane

Opublikowany przez w - ·
Wszyscy czekają na Arka Pawełka który jest już z Quarkiem w Hiszpanii. Niedługo będzie na miejscu. Opóźnienie spowodowała awaria samochodu.


Wszyscy dopłynęli

Opublikowany przez w - ·

Sagres. Kraniec Europy, początek nieznanego. Ponad czterdziestmetrowe pionowe klify wychodzące długimi półwyspami w ocean. Bezpieczne zatoki, piaszczyste plaże. Widoki dla jakich wchodzi się na szczyty. Senna turystyczna miejscowość po sezonie. Miejsce w którym książę Henryk Żeglarz stworzył podstawy wielkich odkryć. Zdobyte przez Francisa Drakea. Zburzone przez falę tsunami. Dwie fortece. Latarnia na budynku opuszczonego klasztoru. Trzymetrowe pływy. Głęboki i szeroki slip. Doskonałe miejsce do przykręcenia kila i wodowania Setek. Osłonięty, prawie naturalny port.

Jachty na kotwicach. Still Crazy między Atomem a Nerwusem.

Giga Lecha Stocha, pierwsza przy Przylądku Świętego Wincentego, druga w Sagres.

Atom Piotra Czarnieckiego, drugi przy Przylądku Świętego Wincentego, pierwszy w Sagres.

Dzielnie i szybko żeglował Nerwus Kacpra i Zbigniewa Kaniów.

Robert Puchacz na Atinnie rzuca kotwicę obok Aussie.

        Przepłynięcie z Cascais do Sagres było okazją do prób ustawiania samosterów. Przy większości typów samosterów trzeba ograniczyć wychylenia rumpla. Inaczej, zwłaszcza na pełnych wiatrach, łódka będzie szalała wykonując głębokie skręty na jedną a następnie drugą burtę. Dodatkowo może zajść konieczność ograniczenia gwałtowności ruchów steru (zbyt czuły układ) za pomocą gumowych linek. Naciąg linek i ograniczenie wychylenia steru trzeba przeprowadzić podczas żeglowania i regulować dostosowując do warunków.

  Skwarek. Liny biała i niebieska ograniczają wychylenie steru. Żółte gumowe liny zmniejszają gwałtowność reakcji.


Wstecz | Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego