- - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Ruszyła budowa 4 Wife

Opublikowany przez w - ·

Już wszystkie Setki uczestników SpA 2020 są zbudowane lub budowa trwa. Właśnie zaczęła powstawać ostatnia, "4 Wife' Grzegorza Brodeckiego. Kleją się wręgi, są gotowe modrzewiowe listwy na wzdłużniki. Jest szansa na zbudowanie i przetestowanie jachtu przed jesienią.  http://rejs.domidrewno.pl/index.php/blog/
Skutecznej, przyjemnej pracy i niech wirusy trzymają się daleko!


Kwarantanna służy łódkom.

Opublikowany przez w - ·
Jakub Waszkiel Ostro przyspieszył. Oto nowy film z prac przy budowie EgzotiQa https://www.youtube.com/watch?v=BRHFB2mGsR0  . Miłego oglądania.


Postęp prac nowego uczestnika SpA.

Opublikowany przez w - ·

Dziesięciu na starcie SpA 2020

Opublikowany przez w - ·
Udział w SpA 2020 zgłosił pan Jakub Dąbrowski. Budowa Setki już się rozpoczęła, powstają wręgi. Tu https://jakubdabrowski95.blogspot.com/2020/03/poczatek.html możecie obserwować budowę a na kanale https://www.youtube.com/channel/UCJ-HxQg9jyijTsOLLcNn2UQ?view_as=subscriber  będą zamieszczane filmy z budowy. Łódka nie ma jeszcze nazwy.
Udanej budowy. Niech szczęście sprzyja!


Nowy żeglarz na liście startowej.

Opublikowany przez w - ·
Udział w SpA 2020 zgłosił pan Grzegorz Brodecki. Setka będzie nosiła nazwę 4 Wife. Jest jeszcze czas, żeby intensywnie pracując zbudować i przetestować łódkę. W tej chwili trzech żeglarzy ma jachty skończone i opływane. Gotowe są Nerwus Zbigniewa Kani,  P-Olka Onno Weg i Alczento Juranda Goszczyńskiego. Zaawansowana jest budowa Hero(ine) Edyty Krakowiak, Dream Catcher Adama Radeckiego, Analog Rafała Radeckiego, Tiny Star Justyny Szawelskiej i EgzotiQ Jakuba Waszkiela. Budowa 4 Wife Grzegorza Brodeckiego dopiero się rozpocznie.
Skutecznej pracy i dobrych doświadczeń na wodzie!


Błędy w budowaniu

Opublikowany przez w - ·
Setka jest jedną z najlepiej opisanych łodek. Na wielu blogach swoje doświadczenia przekazywali i uczestnicy SpA i żeglarze pływający po Bałtyku i jeziorach. Pomimo tak wielu przykładów pojawiły się rozwiązania które należy poprawić.

Błąd 1. Usunięcie wszystkich metalowych łączników z konstrukcji kadłuba.
Jest to niebezpieczne i absolutnie niedopuszczalne.
Naprawa:
Koniecznie należy z powrotem wkręcić nierdzewne wkręty (lub śruby) w zład oraz w połączenia poszycia ze zładem.

Błąd 2. Łączenie całej konstrukcji tzw. "gipsiakami" a następnie zastępowanie ich docelowymi wkrętami nierdzewnymi.
Wkrętów tymczasowych należy używać jak najmniej i tylko tam gdzie jest to konieczne, np. przy klejeniu drugiej warstwy poszycia pasa stępkowego. Wkręcanie wkrętów docelowech o mniejszej średnicy w otwory po większych wkrętach nie daje pełnej wytrzymałości połączenia.
Naprawa:
Wkręcić dodatkowe wkręty nierdzewne pomiędzy wkręconymi w zbyt duże otwory.

Błąd 3. Fragment pasa obłowego na dziobie wykonany z niewielkich (prawie kwadratowych) kawałków sklejki 5mm ułożonych w dwóch warstwach.
Nie ma potrzeby aż takiego komplikowania budowy. Tak wykonane poszycie nie ma właściwej wytrzymałości. Dotychczas poszywano ten fragment (największe gięcie) sklejką 10mm lub 2 x sklejką 5mm.
Naprawa:
Pokrycie ww. fragmentu poszycia z zewnątrz laminatem E-S, zbrojenie 1 x tkanina 600G/m2. Laminat powinien zachodzić na zewnętrzne laminowania połączeń pasów poszycia. Od wewnętrznej strony styki sklejki laminujemy paskami (tej samej tkaniny) o szerokości 50mm.



Budowa sklejkowej Setki została pokazana na http://setkaatlantyk.blogspot.com/  , wpisy z roku 2012. Proszę o niekorzystanie z porad sprzecznych z dokumentacją i blogiem konstruktora.

Miłego budowania. Dbajcie o swoje bezpieczeństwo!


Po sezonie

Opublikowany przez w - ·
Budowy i przygotowania trwają. Jurand Goszczyński sporo i w różnych warunkach pożeglował po Bałtyku na Alczento, ciekawie opisuje swoje doświadczenia https://alczentosac.wordpress.com/ . Zespół 3 x 100 nie traci czasu, Edyta Krakowiak dogania przyjaciół, przeczytajcie jak opisuje budowanie swojej Hero(ine) https://3x100sailing.pl/hero%28ine%29 . Jakub Waszkiel montuje kolejne wręgi EgzitiQa  https://setkaqubi.blogspot.com/ .




Ósmy zawodnik

Opublikowany przez w - ·
Udział w SpA 2020 zgłosił pan Jakub Waszkiel. Setka EgzotiQ już powstaje. Postępy prac i przygotowań można zobaczyć na https://setkaqubi.blogspot.com/ . Powodzenia i dobrej zabawy!


Jest narysowana siatka, powstaje pawęż.


Odważne dziewczyny

Opublikowany przez w - ·
W SpA (SAC) 2020 obok Edyty Krakowiak wystartuje kolejna przedstawicielka płci pięknej - Justyna Szawelska. Obie panie sa kapitanami na dużych jachtach. Justyna Szawelska żegluje i mieszka na drewnianym oldtimerze Baltic Star. Nie boi się prac szkutniczych. Sama zbuduje swoją Tiny Star. Jak pisze "Dotychczasowe wyzwania pokazały mi, że nie ma rzeczy niemożliwych. Setka Atlantic Challenge i Tiny Star to mój sposób na podsumowanie zdobytych umiejętności i świętowanie 5 rocznicy pozakorporacyjnego życia".
Życzymy zrealizowania planów i przeżycia pięknej przygody!



Emily na Bornholmie

Opublikowany przez w - ·
Władysław Wisz z Jakubem Świecickim popłynęli do Ronne. Emily to starannie zbudowana Setka B-A, taka jak Lilla My i Skwarek. Na pokładzie nie brakuje handrelingów i miejsc do wpinania uprzęży. Start z Rzeszowa, Emily z przykręconym balastem stoi solidnie zamocowana na przyczepie. Trzeba przejechać Polskę po przekątnej. A4 i S3 w dobrym tempie, szczęśliwie bez większych postojów. Udaję się zdążyć przed zmierzchem i na przystani szczecińskiej Pogoni zwodować łódkę. Od rana dmucha z SW. Dobry wiatr by dopłynąć na Zalew. Jezioro Dąbskie, Odra, chwilami ponad sześć węzłów. Wiatr siada przed Gąsierzynem. Wejście mocno zarośnięte, niewielki silnik elektryczny nie daje rady przepchnąć Emily do porciku. Dwadzieścia mil za rufą. Trzeba wrócić trzy mile do Stepnicy. Niewielka miejscowość, trzy porty, jest trochę łódek do obejrzenia. Potrzebny jest silnik który popcha Setkę pod wiatr i pozwoli przejść dziewięć mil Kanału Piastowskiego. Szybka decyzja i błyskawiczna realizacja. Dzień po zamówieniu w marinie zjawia się kurier z nowiutkim dziełem techniki morsko-ogrodniczej. Chłodzony powietrzem silnik zimny pali od trzeciego pociągnięcia. Ciepły od pierwszego. Sześć chińskich koników ciągnie jak trzy japońskie. Północny wiatr odkręca na zachód. Szybka jazda przez Zalew, chwilami z falą siedem węzłów. Noc w nowej marinie w Świnoujściu. Tego lata przeważnie dmucha z północy. Trzeba korzystać gdy wiatr sprzyja. Wieje z SW, białe grzywy na całym morzu, pełne żagle. Dwie doby w Ronne. Wiatr odkręca na WbN. Silny rozkołys, białe grzywki, kurs na Świnoujście. Jeden ref na grocie uspokaja łódkę a prędkość nie spada. Jazda kończy się na dziesięć mil przed Świnoujściem. Wiatr znowu odkręca, dmucha 1-2B prosto z południa. Halsowanie do rana. Jeszcze Kanał Piastowski, Zalew, noc w Stepnicy i powrót do Pogoni.



Wstecz | Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego