Sprawdzanie jachtów przez Bałtyk, załogi i konstruktora rozpoczęło się w roku 2014 gdy pierwsze nowe Setki A, Mona, Atom i Tinef zjawiły się na Regatach Poloneza. W następnym roku dołączyły do nich Wojownik, Quark i Giga. Wszystkie łódki potrzebowały jeszcze uzupełnień. Były to jednak rzeczy które można pokazać na blogu nie transportując jachtu do kolejnego przeglądu. Ostatnie wspólne sprawdzanie jachtów miało się odbyć na początku sierpnia w Świnoujściu. Ostatecznie zostało przesunięte na 10 września. Spotkaliśmy się w Górkach Zachodnich na przyjaznej przystani AKM. Tu setkowicze mogą korzystać z sympatii i wiedzy bosmana i bardzo doświadczonego żeglarza Janusza Koteckiego który zwiedził zakamarki Europy podczas wieloletniej włóczęgi na siatkobetonowym Wagancie o nazwie "Jaśko". Stanęło do przeglądu osiem jachtów w tym dwa, Atom i Wojownik z grupy wcześniej sprawdzanych. Wyniki wpisywane były do tabeli zgodnej z wcześniej opublikowanym komunikatem ("co sprawdzamy..").
Najważniejszy pozytyw - po wejściu do wszystkich łódek można było powiedzieć: ten kadłub jest zbudowany tak, że można na nim płynąć przez ocean. Z czystym sumieniem można było skreślać w formularzu obowiązek ponownego przeglądu. Uzupełnienia, różne dla różnych łodek, wystarczy udokumentować na blogu. To dla zawodników niemała oszczędność czasu i kosztów. Co pozostało do poprawy? Żadna łódka nie przeszła sprawdzenia bez zastrzeżeń. Najlepiej wypadła pierwsza Setka A na której brakowało tylko dwulinowej uprzęży. Częste były braki któregoś z punktów wczepiania lub handrelingu. kilka drobnych poprawek w takielunku i relingu. Na trzech jachtach należy wykonać silne węzłowki wiążące dno z pawężą w punkcie mocowania szybrowych płetw stabilizacyjnych. Sprawdzano tylko czy jest podstawowy zestaw żagli: grot, fok i fok sztormowy. Uszycie genakerów przeważnie jest dopiero w planach, sprawdzą je więc wzajemnie sami zawodnicy na starcie w Sagres. Ostateczny termin udokumentowania poprawek na blogach to 30 września 2016. Zawodnicy którzy jeszcze nie zgłosili jachtu do sprawdzenia mogą umówić się z konstruktorem na przegląd w porcie Stepnica i uzgodnić jego termin - musi się odbyć przed 30.09.2016.
Sytuacja dzisiejsza (12 września);
- dwunastu zawodników ma jachty sprawdzone
- dwóch zawodników ze sprawdzonymi jachtami wycofało się. Piotr Dobrowolski nie może znaleźć zastepstwa w pracy na czas regat. Władysław Wisz uznał, że zbyt mało żeglował na Emily po morzu.
- Robert Puchacz jako jedyny zawodnik z "grupy pościgowej" deklaruje ukończenie jachtu w ciągu kilku dni.
- dwa ukończone jachty nie zostały udostępnione do sprawdzenia.