- - SpA - sprawy bieżące - Janusz Maderski JACHTY - BUDOWA, KONSTRUKCJE

Przejdź do treści

Menu główne:

Wzmocnienia pawęży

Opublikowany przez w - ·

Jeszcze raz wracamy do wzmocnień pawęży i płetw szybrowych. Istnieje dowolność w wyborze, umiejscowieniu, wielkości, mocowaniu i konstrukcji dodatkowych płetw zwiększających stateczność kursową Setki. Nie oznacza to jednak, że można to zrobić w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Stosowane są przez zawodników, centralny miecz z mocną skrzynką w dnie kokpitu, zamontowane na pawęży obrotowe płetwy unoszące się podczas uderzenia w pływający przedmiot oraz płetwy szybrowe przesuwane w skrzynkach przykręconych do pawęży. To trzecie rozwiązanie wymaga wzmocnienia i dosztywnienia pawęży tak by nie uległa uszkodzeniu podczas zderzenia szybrowej płetwy z przeszkodą. O ile same płetwy i ich skrzynki wykonane były bardzo dobrze to o wzmocnieniu miejsc ich mocowania nie zawsze pamiętano. Wkręty zamiast śrub oraz celowe osłabienie punktów mocowania zastosowane jako "bezpiecznik" to rozwiązanie dobre jednak nie wystarczające. Aby z sosnowej deski wyrwać wkręt o średnicy 5mm wkręcony na głębokość 40mm trzeba użyć siły 220kG do 270kG. Gdy skrzynkę trzymają od dołu dwa takie wkręty to "bezpiecznik" puszcza pod obciążeniem ok. 0,5T.  Orientacyjnie (ponieważ nie mam dokładnych wymiarów zastosowanych płetw ani nie wiemy z jak dużą masą i pod jakim kątem nastąpiłoby zderzenie) : podczas uderzenia końcem wysuniętej płetwy bezpiecznik z wkrętów zadziałałby przy prędkości ok. 1,5w a gdyby uderzenie w płetwę nastąpiło blisko kadłuba przy prędkosci ok. 4w. Przy mniejszych prędkościach uderzenie w płetwę zatrzyma jacht a konstrukcja pawęży i jej połączenia z kadłubem musi to wytrzymać. W przypadku płetw szybrowych wzmocnienia pawęży są konieczne. Ich brak może decydować o życiu. Tydzień temu na trzech jachtach jeszcze nie było tych wzmocnień. Załączam szkice które mogą ułatwić ich wykonanie.


Pawęż i jej wewnętrzna konstrukcja z zaznaczoną osią płetwy



Od wewnętrznej strony pawęży wklejamy szerokie listwy sosnowe których grubość jest równa grubości ramy pawęży. Szerokość desek powinna być taka by na zewnątrz śrub lub wkrętów mocujących skrzynki płetw pozostało nie mniej jak 20mm.



Na elementy konstrukcji pawęży oraz wklejone wypełnienia naklejamy kolejne szerokie listwy. Powstałą konstrukcję wiążemy ze wzdłużnikiem za pomocą stalowego kątownika jak dla dolnego zawiasu steru.

Dodane 20.09.2016
Otrzymałem pytanie co zrobić jeżeli nie ma już dojścia do pawęży od strony wewnętrznej? Można zamontować (przykleić i przykręcić) listwy wzmacniające od zewnętrznej strony pawęży. Spełnią swoje zadanie konstrukcyjne i nie powinny popsuć wygladu łodzi ponieważ będą przysłonięte płetwami i ich skrzynkami.
Jeżeli ktokolwiek ma jeszcze wątpliwości dotyczące konieczności stosowania wzmocnień pod płetwy szybrowe to proszę przemyślcie następujące porównanie. Dobrym napędem pomocniczym (nie w regatach) dla Setki byłby zawieszony na pawęży silnik o mocy 4 KM. Czy przykręcilibyście pantograf tego silnika tylko do sklejkowego poszycia bez jakichkolwiek wzmocnień wewnętrznych? Prawdopodobnie nie. Przynajmniej tak nakazywałyby rozsądek i doświadczenie. Silnik o mocy 4 KM jest zdolny wytworzyć maksymalny ciąg ok. 50 kG. Przy uderzeniach płetwy w przeszkodę będziemy mieli obciążenia konstrukcji co najmniej dziesięciokrotnie większe i działające w mniej korzystnym kierunku (odrywanie).



Genakery

Opublikowany przez w - ·

Sprawdzą je wzajemnie sami zawodnicy w Sagres. Najprościej będzie wybrać jeden prawidłowo uszyty. Chwycić we trzech za trzy rogi i rozciągnąć, np. na plaży. Do wzorcowego przymierzać następne.

Amatorsko uszyty genaker Aussie.


Nowy terminn publikacji na blogach list wyposażenia

Opublikowany przez w - ·
Pierwotnie po sprawdzeniu jachtów na początku sierpnia miał być jeszcze miesiąc na wybór GPS-ów, AIS-ów, EPIRB-ów i innych urządzeń. Budowy się opóźniły i ostatecznie sprawdzenia setek zostaną ukończone 30 września.  
Zostają dwa tygodnie na skompletowanie wyposażenia, nowy termin pokazania listy na blogu to 15 październik 2016.
Zgodność z regulaminem zgłoszonego wyposażenia może być zakwestionowana do 20 października 2016.



Dobre wiadomości od grupy pościgowej

Opublikowany przez w - ·
Sytuacja zmienia się każdego dnia i tak pewnie będzie do końca września. Finiszują Robert Puchacz http://setkanakoniecswiata.blogspot.com/ i Przemysław Wosiński http://www.samnaoceanie.pl/ " cały dzień jestem na łódce, śpię na łódce jem na łódce, żyje na łódce... ale przecież o to chodziło czyż nie?". Nie mamy nowych wiadomości od Bogdana Ewiaka. Adam Złoty dzielnie doganiał czołówkę i.. wycofał się. Dobra wiadomość? Bardzo dobra. Inaczej być nie mogło. Adam Złoty w grudniu zostanie ojcem. Gratulacje!

Zaglądajcie na blog Arka, będą tam ciekawe propozycje dotyczące wody dla załóg dwuosobowych.
Kto jest na liście (już zamkniętej), nie ukończył setki a bardzo chce płynąć (w kategorii Sport), powinien skontaktować się z Władysławem Wiszem tel.509674477.


Ostatnie wspólne sprawdzanie jachtów

Opublikowany przez w - ·
Sprawdzanie jachtów przez Bałtyk, załogi i konstruktora rozpoczęło się w roku 2014 gdy pierwsze nowe Setki A, Mona, Atom i Tinef zjawiły się na Regatach Poloneza. W następnym roku dołączyły do nich Wojownik, Quark i Giga. Wszystkie łódki potrzebowały jeszcze  uzupełnień. Były to jednak rzeczy które można pokazać na blogu nie transportując jachtu do kolejnego przeglądu. Ostatnie wspólne sprawdzanie jachtów miało się odbyć na początku sierpnia w Świnoujściu. Ostatecznie zostało przesunięte na 10 września. Spotkaliśmy się w Górkach Zachodnich na przyjaznej przystani AKM. Tu setkowicze mogą korzystać z sympatii i wiedzy bosmana i bardzo doświadczonego żeglarza Janusza Koteckiego który zwiedził zakamarki Europy podczas wieloletniej włóczęgi na siatkobetonowym Wagancie o nazwie "Jaśko". Stanęło do przeglądu osiem jachtów w tym dwa, Atom i Wojownik z grupy wcześniej sprawdzanych. Wyniki wpisywane były do tabeli zgodnej z wcześniej opublikowanym komunikatem ("co sprawdzamy..").
Najważniejszy pozytyw - po wejściu do wszystkich łódek można było powiedzieć: ten kadłub jest zbudowany tak, że można na nim płynąć przez ocean. Z czystym sumieniem można było skreślać w formularzu obowiązek ponownego przeglądu. Uzupełnienia, różne dla różnych łodek, wystarczy udokumentować na blogu. To dla zawodników niemała oszczędność czasu i kosztów. Co pozostało do poprawy? Żadna łódka nie przeszła sprawdzenia bez zastrzeżeń. Najlepiej wypadła pierwsza Setka A na której brakowało tylko dwulinowej uprzęży. Częste były braki któregoś z punktów wczepiania lub handrelingu. kilka drobnych poprawek w takielunku i relingu. Na trzech jachtach należy wykonać silne węzłowki wiążące dno z pawężą w punkcie mocowania szybrowych płetw stabilizacyjnych. Sprawdzano tylko czy jest podstawowy zestaw żagli: grot, fok i fok sztormowy. Uszycie genakerów przeważnie jest dopiero w planach, sprawdzą je więc wzajemnie sami zawodnicy na starcie w Sagres. Ostateczny termin udokumentowania poprawek na blogach to 30 września 2016. Zawodnicy którzy jeszcze nie zgłosili jachtu do sprawdzenia mogą umówić się z konstruktorem na przegląd w porcie Stepnica i uzgodnić jego termin - musi się odbyć przed 30.09.2016.

Sytuacja dzisiejsza (12 września);
- dwunastu zawodników ma jachty sprawdzone
- dwóch zawodników ze sprawdzonymi jachtami wycofało się.  Piotr Dobrowolski nie może znaleźć zastepstwa w pracy na czas regat. Władysław Wisz uznał, że zbyt mało żeglował na Emily po morzu.
- Robert Puchacz jako jedyny zawodnik z "grupy pościgowej" deklaruje ukończenie jachtu w ciągu kilku dni.
- dwa ukończone jachty nie zostały udostępnione do sprawdzenia.


Sprawdzamy jachty przed regatami.

Opublikowany przez w - ·
Wspólnie sprawdzamy setki w sobotę 10 września w Górkach Zachodnich na przystani AKM. Zaczynamy ok. 09.00. Kończymy o 14.00. Jeżeli zajdzie potrzeba to przedłużymy ten czas, jednak tylko dla jachtów które zostały podstawione na przystań do sprawdzenia przed 14.00.


Nowy zawodnik

Opublikowany przez w - ·
Decyzję o starcie w SpA 2016 podjął pan Michał Sacharuk. Powodzenia Aussie!


Grupa pościgowa to nie żart

Opublikowany przez w - ·
Letnie słońce grzało pokłady skończonych setek. Dopieszczano samostery. Zbliżał się sierpniowy termin sprawdzania jachtów. Czterej zawodnicy rzucili się budować swoje ledwo rozpoczęte łódki. Gonimy! Jest adrenalina. Spokojnie, zobaczymy czy starczy czasu, zapału, wytrwałości. Początek września. Już widać, że starcza, są wyniki. Trzy kadłuby zostały zamknięte. Przemysława Wosińskiego http://www.samnaoceanie.pl , Roberta Puchacza http://setkanakoniecswiata.blogspot.com/  i Adama Złotego http://maddalenasailingyacht.blogspot.com/ . Wrześniowe wodowania zaczęły być realne. Kibicujmy również Bogdanowi Ewiakowi http://soloprzezatlantyk.blogspot.com/ , dopóki jest wola walki nic nie jest przesądzone.


Weekendowe treningi

Opublikowany przez w - ·
Czasu mało, urlopy zarezerwowane na SpA. Piotr Czarniecki, Kuba Raszowski, Piotr Dobrowolski gdy tylko mają czas żeglują po otwartym morzu. Arek Pawełek i Olek Hanusz nie muszą zdobywać doświadczeń, dobrze znają ocean. Warto by Setki pozostałych zawodników nie pływały z Gdańska na Hel lecz wyszły wiele dalej.
W piątek wieczorem jesteście na łodce. Nie idziecie spać lecz stawiacie żagle i płyniecie w morze. Obieracie taki kurs by przy przewidywanym kierunku wiatru wrócić w niedzielę. Noc na morzu, statki, skupienie, zmęczenie, 10-minutowe drzemki, gwiazdy, wyczuwanie łodki i nadchodzących fal. Przychodzi dzień. Więcej żagli, jazda. Poza rutą próbujecie łowić chwile snu. Czas zawrócić. Do Górek prawie sto mil. Kolejna noc. Obserwujecie horyzont wypatrując świateł statków. Wybieracie właściwy kurs by się z nimi minąć. Przymykacie powieki. Na krótko. Dzielicie czas na obserwację i chwile odpoczynku. Świt rozgrzewa zmęczone kości. Pierwsze oceny, czy dobrze wybraliście moment powrotu, czy prognoza się sprawdzi. Jeszcze kilka godzin żeglowania. Słońce wraca siły. Port. Dumni i szczęśliwi.
Jeden taki rejs da więcej niż dziesięć lat wycieczek na Hel.


Sprawdzenie jachtów i zamknięcie listy

Opublikowany przez w - ·


"Teraz będzie zamykana lista startowa, czy to oznacza że ktoś się nie wyrobi ze zwodowaniem łódki do 11 to będą jakieś konsekwencje? "

1. Zamknięcie listy.
Zamknięcie listy to jednoznaczne określenie. Od 11 września na listę startową nie zostanie dopisany żaden nowy żeglarz. Jeżeli ktoś wybudował setkę i jeszcze nie podjął decyzji o starcie to ma czas właśnie do 11 września.

2. Sprawdzenie jachtów.
Poza wcześniej wymienionymi jachtami (wpis "sprawdzenie jachtów" z 13 VII 2016) które odbyły już rejsy morskie pozostałe jachty będą sprawdzane 10 września w Górkach Zachodnich. Jeżeli podczas sprawdzania pojawią się rzeczy konieczne do poprawienia to nie będzie to oznaczało dyskwalifikacji lecz zostanie ustalony czas na poprawienie niedociągnięć. Jeżeli niedociągnięcia nie zostaną usunięte to jacht nie startuje.

3. Sprawdzenie jachtów żeglarzy którzy jeszcze nie ukończyli budowy.
Jeżeli na początku września na blogach żeglarzy kończących jachty  będzie widać, że komuś brakuje naprawdę niewiele to możliwe będzie niewielkie indywidualne przesunięcie terminu sprawdzenia tych jachtów. Sprawdzenie w porcie Stepnica.

4. Sprawdzenie jachtu budowanego za granicą.
Taka sytuacja została przewidziana na spotkaniu w sierpniu 2014. By nie zwiększać kosztów startu przewidziano, że dla tych jachtów sprawdzianem jest udział w lokalnych morskich regatach i zamieszczenie filmu z regat na blogu. Na  blogu należy pokazać wszystkie elementy związane z bezpieczeństwem takie które podlegają sprawdzeniu (wpis "sprawdzenie jachtów" z 13 VII 2016).

5. W "Setką przez Atlantyk 2016" startują tylko jachty które zostały poddane sprawdzeniu i ocenione pozytywnie oraz  opływane na morzu.




Wstecz | Dalej
Copyright 2016. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego